سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
سهیل[54]

توضیحاتی درباره مسائل نظامی
ویرایش

مطالب پیشین
آرشیو مطالب

ویرایش

لوگوی دوستان
امکانات دیگر





      

این موشک با حضور سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مقدس و با رمز مقدس یا علی ابن موس الرضا با موفقیت کامل آزمایش شد.
سردار نجار در تشریح ویژگی‌های این موشک اظهار داشت: متخصصان اقتدار آفرین سازمان هوا فضای وزارت دفاع موفق شدند نسل جدید موشک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب را آزمایش کنند.
وی افزود: این موشک دو مرحله ای دارای دو موتور سوخت جامد مرکب است و از قابلیت‌های فوق العاده و بالایی برخوردار است.
وزیر دفاع اظهار داشت: از ویژگی‌های دیگر این موشک و سیستم پرتاب آن و سرعت بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب می‌باشد.
نجار گفت: کلیه مراحل طراحی و ساخت موشک سجیل پرتاب آن بدست متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع صورت گرفته است.
سردار نجار تصریح کرد: آزمایش این موشکی در چارچوب دکترین و راهبرد بازدارندگی دفاعی و فعالیت های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران و صرفا با اهداف دفاعی و برای تحکیم صلح، ثبات و آرامش در منطقه صورت گرفته است و علیه هیچ کشوری بکار گرفته نخواهد شد.
سردار نجار تاکید کرد: آزمایش موشک سجیل از سال قبل برنامه ریزی و تنظیم شده بود و هیچ ارتباطی با تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی ندارد.
وزیر دفاع در پایان این موفقیت بزرگ را به محضر فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، ملت شریف ایران، نیروهای مسلح، مدیران، کارکنان و متخصصان زبده و خدوم وزارت دفاع تبریک و تهنیت گفت.  

سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از قرائت آیه‌ای از قرآن کریم و ذکر نام خداوند، از محل اتاق هدایت موشک سجیل، دستور پرتاب این موشک نسل جدید را با کسب اجازه از ملت شریف ایران و نیز فرمانده معظم کل قوا صادر کرد.
وی در حاشیه مراسم شلیک این موشک، دقت بالای آنرا به عنوان یکی از ویژگی های قابل توجه موشک سجیل دانست و افزود: برد موشک جدید زمین به زمین ایران نزدیک به 2 هزار کیلومتر است.
نجار سرعت بالا در عملیاتی شدن این موشک را به عنوان دیگر خصلت سجیل دانست و گفت: این موشک در زمان بسیار کوتاهی آماده شده و لانچر سجیل نیز می تواند بلافاصله پس از پرتاب آن، با سرعت منطقه شلیک را ترک کند.
وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد: موشک سجیل، تجهیزات پرتابی و تجهیزات جانبی آن تماما به دست متخصصان دفاعی ایران طراحی و ساخته شده و اقتدار و توان جدیدی را به نیروهای مسلح کشورمان خواهد داد. 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "گوردون جاندرو"، سخنگوی کاخ سفید، ادعا کرد: «توسعه موشکی ایران با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد.»
جاندرو همچنین مدعی شد: «این آزمایش موشکی با تعهدات ایرانیان به جهان کاملاً متناقض است.»
برد موشک جدید زمین به زمین ایران نزدیک به 2 هزار کیلومتر است.
این موشک در زمان بسیار کوتاهی آماده شده است و لانچر سجیل نیز می‌تواند بلافاصله پس از پرتاب این موشک با سرعت از منطقه شلیک دور شود.
موشک سجیل، تجهیزات پرتابی و تجهیزات جانبی آن کاملاً به دست متخصصان دفاعی ایران طراحی و ساخته شده است و اقتدار و توان جدیدی را به نیروهای مسلح ایران خواهد داد. 





      

عبدالرحیم  حسین" وزیر دفاع سودان روز جمعه طی کنفرانسی اعلام کرد که سودان از روسیه جنگنده های "میگ-29" را خریداری کرده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: بله همه چیز انجام شده است. هواپیماها خریداری شده اند.

به گزارش تیک آف از نووستی - کمپانی "روس آبارون اکسپورت" در ماه جولای سال جاری خبر رسانه های گروهی در خصوص صدور جنگنده های "میگ-29" به سودان را تکذیب کرد. در آن زمان "ویچسلاو داویدنکو" دبیر مطبوعاتی کمپانی به «ریا نووستی» اطلاع داد که جنگنده های "میگ-29" از طرف "روس آبارون اکسپورت" به طور مستقیم و یا از طریق کشورهای سوم به سودان صادر نشده اند.

روزنامه "سودان تریبون" متعلق به اپوزیسیون سودان که در فرانسه منتشر می شود روز دوشنبه ادعا کرد که دولت سودان از طریق یک کمپانی بلاروس،  12 فروند میگ-29دریافت کرده است که در حال حاضر در پایگاه "وادی سیدنا" مستقر هستند.





      

به جرات می توان گفت ناوهای هواپیمای امریکا با قیمت چند میلیارد دلاری پر ارزش ترین ابزار نظامی آمریکا می باشد که از آن برای اهداف توسعه طلبانه ی خود سود می جویند. زمانی روزولت گفت ارزش ناوها همان حق بیمه ای است که دولت در قبال تامین ایمنی دارایی های گرانبهای خود می پردازد . شوروی در زمان جنگ سرد و پس از آن روسیه از لحاظ اقتصادی توانایی رقابت در حوزه ی ساخت ناوهای بزرگ را با امریکا نداشتند بنابر این تمام توان خود را برای ساخت سلاحی بر ضد این ناوها و کشتی های نظامی متمرکزکردند و به همین دلیل روسیه در این حوزه چند گام از تمام کشورهای جهان حتی امریکا پیش افتاده است و به همین علت موشک های کروز سلاح ملی این کشور محسوب می گردند . همانند بسیاری از تسلیحات دیگر تاریخچه ی موشک های کروزنیز از آلمان آغاز می گردد . در آن زمان  یعنی در جنگ جهانی دوم  آلمان نازی با موشک های کروزV1 لندن را هدف قرار می داد . ولی بحث جدی راجع به موشک های کروز در روسیه  ( شوروی سابق) به دهه ی 60 بر می گردد .

به زبان ساده موشک  کروز، موشکی است که در ارتفاع پایین حرکت می نماید و مسیر حرکت آن طوری است که گوی ناهمواری های زمین را تکرارمی نماید . روسیه در طراحی موشک های کروز ضد کشتی سابقه ی طولانی دارد و معمولا آنها با اسم سنگهای سخت ساختمانی نامگذاری می شوند مانند گرانیت ،بازالت ،مالاکیت و ...

 اما موشک کروز ما فق صوت ضد کشتی مسکیت ( پشه ی خاکی ) از این قاعده مستثنی است .

آغاز طراحی این موشک به منظور نفوذ به سیستم پدافندی ناو های امریکا و نابودی آن ها به اوایل دهه ی 70 میلادی باز می گردد . طرح بدنه ی مسکیت در حقیقت انقلابی در طرح موشک های کروز بود .  آغاز طراحی این موشک به منظور نفوذ به سیستم پدافندی ناوهای امریکا و نابودی آنها به اوایل دهه ی 70 میلادی باز می گردد . طرح بدنه ی مسکیت در حقیقت انقلابی در طراحی موشک های کروز بود . بالهای دلتا شکل تاشونده و دم  X  شکل و فرم دماغه ی آن از ویژگی های متمایز کننده ی آن است . 4 موتور رم جت ( نوعی موتور هوا تنفس که برای شروع به کار  به سرعت اولیه نیاز دارد ) پیش رانش موشک را بر عهده دارد . ابتدا یک بوستر سوخت جامد نصب شده در نازل موشک طی چند ثانیه سرعت آن را به دو ماخ ( دو برابرسرعت صوت ) می رساند و سپس موتو های رم جت سرعت آن را تا 2800 کیلومتر بر ساعت افزایش داده، وظیفه ی راندن موشک را بر عهده می گیرد . این مقدار سرعت بیش از دو برابر سرعت موشک مشابه امریکایی هارپون و 4 برابر اگزوست فرانسوی است . غربی ها این موشک را به نام سان برن  ss-21 می شناسند و بی دلیل نیست که به شدت از آن واهمه دارند .

مسکیت برای هر کشتی که در شعاع 160 کیلومتری آن باشد مرگبار است . قادر است بر جنگ الکترونیک و اقدامات متقابل برای منحرف کردن آن فایق آید .در فاز آخر حرکت توسط رادار جای گرفته در دماغه  ، به سمت ناو حرکت می نماید و دیوانه وار آن را تعقیب کرده و از میدان دید خود دور نمی نماید . با آیرودینامیک بی نظیرش قادر است تحت زاویه ی قایمه بچرخد . با این مانور هر ضد موشکی که این حرکت را تعقیب کند تحت بارهای وارده دچار شکست می گردد . به علت سرعت بسیار بالا و حرکت در نزدیکی سطح آب (  20متر ) تنها در ثانیه های آخر بر روی رادار قابل مشاهده می باشد و این زمان کم فرصت عکس العمل را از ناو می گیرد . حتی اگر ناو بتواند عکس العمل نشان دهد د رمقابل دسته ای که از موشک های مسکیت در حال نزدیک شدن، کاملأ دست و پا بسته است . موشک مسکیت برای عاجز کردن کامل سیستم دفاعی ناو ، قبل از برخورد چرخش های عرضی انحرافی به دو طرف انجام می دهد تا مسیر حرکتش قابل پیش بینی نباشد .  به محض اینکه روسها وجود مسکیت را علنی ساختند امریکایی ها در پنتاگون کاربرد واقعی این موشک را بلافاصله نفی کردند ولی این حقیقت وجود داشت که روسها حداقل ده سال در این حوزه  از امریکایی ها پیش افتاده اند . . حتی شناورهای سبک نیز قادر به پرتاب این موشک می باشند . شلیک 15 تا 17 مسکیت قادر است یک ناوگان کامل را از کاربیاندازد .

چندی بعد پنتاگون برای مقابله با این تهدید جدی و جدید پیشنهاد خرید صد فروند مسکیت را به ارزش صد میلیون دلار به روسیه جهت مطالعه وتست سامانه های ضد کروز ارایه داد . این پیشنهاد برای روسیه که به خاطر وضعیت اقتصادی بد ، بسیاری از صنایع نظامی اش در وضعیت نیمه تعطیل و یا تعطیل بود بسیار دلفریب می نمود . این معامله انجام شد و حالا روسها بر روی موشک های ضد ناو نسل بعدی خود یعنی یاخونت  ( یاقوت ) و براهموس متمرکز است .





      

ارتش اتریش از سال 1960 ، به دنبال سلاحی بود تا آن را جانشین سلاح STG-58 یا همان FAL بلژیکی مورد استفاده خود کند. کار طراحی و ساخت سلاح مذکور ، به کارخانه اشتایر سپرده شد. چرا که در آن زمان ، 3 تن از طراحان سرشناس کشور اتریش یعنی هرست وسپ ، کارل واگنر و کارل موسر در این کارخانه مشغول بودند. نماینده ارتش اتریش در این پروژه ، فردی به نام سرهنگ والتر اشتول بود. سلاح مورد نظر ، در سال 1977 طراحی و ساخته شد و با نام STG-77 به ارتش اتریش تحویل داده شد. ارتش اتریش نیز پس از انجام تست های مختلف بر روی این سلاح ، جواز ساخت آن را صادر کرد. تولید انبوه این سلاح ، از سال 1978 آغاز شد. هنوز یک ماه از تولید این سلاح نگذشته بود که صدها هزار قبضه از آن ، توسط کشورهای استرالیا ، زلاندنو ، عمان ، مالزی ، عربستان سعودی ، ایرلند و چند کشور دیگر پیش خرید شد. گارد ساحلی امریکا را نیز می توان از مشتریان پروپا قرص این سلاح دانست.

سلاح AUG را می توان موفق ترین سلاح بولپاپ تولید سری در جهان به حساب آورد. بسیاری از کارشناسان سلاح ، AUG را یک طرح انقلابی می دانند که البته این ادعا ، چندان هم صحت ندارد. سلاح AUG را می توان یک ترکیب حرفه ای و دقیق از چند سلاح شناخته شده دانست. طرح بولپاپ AUG از سلاح هایی چون انفیلد EM-2 انگلیسی ، FAMAS فرانسوی و TKB-408 ساخت شوروی کپی شده است. نشیمنگاه خزانه لوله منحصر به فرد این سلاح که از جنس پلاستیک مخصوصی ساخته شده هم از مسلسل TKB-022 ساخت شوروی اقباس شده است.البته سلاح FAMAS فرانسوی هم به قطعه مشابهی مجهز می باشد. دوربین نصب شده بصورت استاندارد هم در سلاح انفیلد EM-2 وجود دارد. درمجموع می توان سلاح AUG را یکی از انعطاف پذیرترین سلاح هایی دانست که تاکنون ساخته شده است. قابلیت تعویض کالیبر سلاح از 56/5 به 9 میلیمتر Luger ، یکی از مشخصه های این سلاح است که کاربرد آن را برای انواع نیروهای ارتشی و پلیسی ممکن می سازد.

عملکرد گلنگدن چرخشی و بسته AUG ، به واسطه نیروی گاز باروت صورت می گیرد. بدنه سلاح ، تمامآ از آلومینیم تزریقی ساخته شده و با نوارهای فولادی تقویت شده است. یکی از وظایف این نوارهای فولادی ، قفل کردن لوله متحرک سلاح به گلنگدن چرخشی آن می باشد. این کار باعث کاهش تنش های وارده به بدنه سلاح می شود. همچنین این نوارهای فولادی ، نقش یک ریل مخصوص را ایفا می کنند که حمال گلنگدن بر روی آن ، به عقب و جلو حرکت می کند. پیستون گاز این سلاح ، از نوع کورس کوتاه بوده و درون سیلندری که به پیستون گاز سلاح متصل است حرکت می کند. پیستون گاز دارای فنر مجزایی می باشد که درون سیلندر قرار گرفته است. مکانیزم گاز این سلاح ، دارای رگلاتور مخصوصی است که در 3 حالت تنظیم می شود. حالت کم فشار و فشار متوسط برای مواقع عادی و حالت پرفشار نیز برای پرتاب نارنجک تفنگی در نظر گرفته شده است.

مکانیزم گلنگدن سلاح ، شامل یک حمال گلنگدن با دو شیار تورفته است. شیار سمت چپ ، مستقیمآ به دستگیره گلنگدن وصل شده و شیار سمت راست ، حرکت پیستون گاز را به گلنگدن منتقل می کند. گلنگدن چرخشی سلاح دارای 7 زبانه است. گلنگدن استاندارد دارای یک پوکه پران می باشد که در سمت راست آن تعبیه شده است. ولی پوکه پران نوع سفارشی که برای افراد چپ دست ساخته شده است در سمت چپ می باشد. فنر ارتجاع دوتایی سلاح در پشت حمال گلنگدن قرار گرفته اند و در حالت خلاص ، تا نصف درون حمال گلنگدن فرو رفته اند. گلنگدن سلاح ، پس از شلیک آخرین گلوله عقب می ماند و پس از تعویض خشاب ، باید دستگیره گلنگدن را بکشید تا گلنگدن خلاص شده و به جلو رانده شود.

مکانیزم گلنگدن سلاح ، شامل یک حمال گلنگدن با دو شیار تورفته است. شیار سمت چپ ، مستقیمآ به دستگیره گلنگدن وصل شده و شیار سمت راست ، حرکت پیستون گاز را به گلنگدن منتقل می کند. گلنگدن چرخشی سلاح دارای 7 زبانه است. گلنگدن استاندارد دارای یک پوکه پران می باشد که در سمت راست آن تعبیه شده است. ولی پوکه پران نوع سفارشی که برای افراد چپ دست ساخته شده است در سمت چپ می باشد. فنر ارتجاع دوتایی سلاح در پشت حمال گلنگدن قرار گرفته اند و در حالت خلاص ، تا نصف درون حمال گلنگدن فرو رفته اند. گلنگدن سلاح ، پس از شلیک آخرین گلوله عقب می ماند و پس از تعویض خشاب ، باید دستگیره گلنگدن را بکشید تا گلنگدن خلاص شده و به جلو رانده شود.

مکانیزم چکاننده سلاح ، به عنوان یک واحد مجزا و از جنس پلاستیک ساخته شده است. تنها فنر و پین های این واحد ، از فولاد ساخته شده اند. این واحد ، در قنداق جاسازی شده و به واسطه دو میله مخصوص ، به ماشه سلاح وصل شده است. برگه ناظم آتش سلاح ، در قسمت بالای دستگیره تپانچه ای شکل تعبیه شده و از نوع یک تکه صلیبی شکل است. مزیت این برگه ناظم آتش ، سادگی و دوام زیاد آن است. برای شلیک در حالت تکتیر ، باید ماشه را تا نصف کورس کشید. کشیدن ماشه تا آخر ، باعث شلیک رگباری می شود. حافظ ماشه بزرگ آن ، باعث می شود تا دست به طور کامل درون آن قرار گیرد. مکانیزم نشانه روی AUG ، مجهز به یک تلسکوپ 5/1X است. دایره کوچکی که درون این لنز قرار گرفته طوری تنظیم شده است که قطر آن ، با قد یک سرباز که در فاصله 300 متری قرار گرفته برابر باشد. مدل های اولیه AUG ، دارای مکانیزم نشانه روی مکانیکی و تاشویی بودند که در محل قرار گیری دوربین (پایه دوربین) قرار گرفته و برای شرایطی که دوربین نصب نشده باشد در نظر گرفته شده بودند. ظرفیت خشاب پلاستیکی این سلاح در کالیبر 56/5 معادل 30 تیر و در کالیبر 9 میلیمتری لوگر معادل 42 تیر است.

مشخصات فنی:
کالیبر: 56/5 یا 9 میلیمتری لوگر در مدل AUG
مکانیزم مسلح شدن: فشار غیرمستقیم گاز باروت
نوع گلنگدن: چرخشی
وزن: 3800 گرم
نواخت تیر: 650 تیر در دقیقه
برد مفید 450 تا 500 متر





      

 

سلام دوستان خوبم. خیلی خوشحالم از اینکه این وبلاگ لایق دونستید و سری به اون زدید.

فقط یک خواهش کوچیک ازتون دارم:

خوشحال میشم اگه نظر بدید.همین. چون منو بیشتر مشتاق میکنه تا مطالب بهتر و دسته اولی را یرای شما دوستان پیدا کنم و قرار بدم .ممنونم.





      
<      1   2      




+ پرتاب موفقیت آمیز موشک سجیل 2 با فناوری پیشرفته



+ سلام. بازدید وزیر دفاع ار کاکپیت اف-16 ونزوئلا یا علی