وزارت دفاع آمریکا از موفقیت جدیدترین آزمایش سپر دفاع موشکی این کشور خبر داد.
به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات ارشد پنتاگون اعلام کردند: "در جریان یک حمله موشکی شبیه سازی شده برای آزمایش دوباره سامانه دفاع موشکی آمریکا، یک موشک هدف منهدم و سرنگون شد."

به ادعای مقامات آمریکایی، این آزمایش به منظور آمادگی مقابله با حملات موشکی کشورهایی چون ایران یا کره شمالی صورت گرفت.

برپایه این گزارش موشک هدف مقارن ظهر روز جمعه از جزیره کودیاک در جنوب غربی آلاسکا شلیک و همزمان توسط چند رادار زمینی و دریایی ردیابی شد و چند دقیقه بعد یک موشک رهگیر از پایگاه نیروی هوایی کالیفرنیا پرتاب شد و به موشک هدف اصابت کرد.

سپهبد «پاتریک اوریلی»، رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا لحظاتی پس از این آزمایش در یک کنفرانس خبری گفت: "این بزرگترین و پیچیده ترین آزمایشی است که تاکنون صورت داده ایم."

هرچند «اوریلی» این آزمایش را موفق خواند اما گفت: "موشک هدف نتوانست از اقدامات متقابل پیش بینی شده برای رد گم کردن موشک رهگیر استفاده کند."

براساس این گزارش آزمایش روز جمعه هزینه ای بالغ بر 120 تا 150 میلیون دلار دربرداشت و سامانه ها و بخشی های مختلفی در آن نقش داشتند. برای مثال نیروی دریایی آمریکا موشک هدف را از داخل یکی از کشتی های خود شناسایی کرد اما برای انهدام آن اقدامی صورت نداد.

به گفته «برایان ویتمن»، سخنگوی پنتاگون، آزمایش روز جمعه سیزدهمین آزمایش در نوع خود از سال 1999 تاکنون بود که آخرین آن در سپتامبر 2007 به اجرا درآمده بود.

این آزمایش بخشی از یک برنامه بزرگ دفاع موشکی در آمریکا محسوب می شود که تاکنون 100 میلیارد دلار – سالانه حدود 10 میلیارد دلار- هزینه دربرداشته است.

در هشت مورد از این آزمایش ها – از جمله آزمایش روز جمعه – موشک هدف منهدم شده و تست موشکی با موفقیت به پایان رسیده است.

ارتش آمریکا حدس می زند این طرح که مشابه آن در ژاپن و اروپای شرقی (لهستان) به اجرا درآمده یا اجرایی خواهد شد از ایالات متحده و متحدان آن در برابر حملات موشکی کشورهایی چون کره شمالی و ایران که هر دو دارای موشک های دوربرد هستند محافظت کند.
این در حالی است که اوباما، رئیس جمهور منتخب پیش از این در طول مبارزات انتخاباتی خود درباره قابلیت های این سامانه دفاع موشکی ابراز تردید کرده است.