امیر "کاشانی فرد" گفت: از قابلیت‌های ویژه سوخو 24 که مشابه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف111 آمریکا است، پرواز اتوماتیک در ارتفاع پست و مصون ماندن آنها از دید رادارهاست.     
امیر خلبان "عبدالله کاشانی فرد" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا، هفته دفاع مقدس را به ملت ایران و فرمانده معظم کل قوا تبریک گفت و یاد و خاطره جانفشانی های رزمندگان اسلام در هشت سال مقاومت و پایداری را گرامی داشت.
وی با بیان این که امروز متخصصان متعهد ایرانی توانسته‌اند به دانش طراحی و ساخت هواپیماهای جنگی دست یابند، اظهار داشت: در این راستا، امروز توانسته‌ایم از صفر تا 100 هواپیماهای جنگی صاعقه را که از جمله هواپیماهای نسل چهارم است در کشور تولید کنیم و این هواپیما در رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت حضوری موثر داشت.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش افزود: هواپیمای جنگی صاعقه در این رزمایش توانست با موفقیت در مراحل تمرینی و اصلی عملیات با استفاده از انواع مهمات سبک و سنگین، مشقی، جنگی و همچنین هوشمند نقطه زن، اهداف تعیین شده را با موفقیت منهدم کند.
وی با بیان این‌که در مراحل بعدی پیش‌بینی‌های خوبی برای ارتقای سامانه‌های مختلف هواپیمای بومی صاعقه شده است گفت: با برخورداری از هواپیمای صاعقه که از نوع هواپیماهای جنگنده سبک و مقرون به صرفه است، دیگر گرفتار تامین سلاح و قطعات آن نخواهیم بود.
امیر سرتیپ کاشانی‌فرد افزود: از ویژگی‌های هواپیمای صاعقه، سبک بودن و نیاز به تعداد نفرات کمتر برای آماده‌سازی و نیاز به حداقل زمان لازم برای شروع پرواز است.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: هواپیمای جنگنده صاعقه می تواند بخوبی در رهگیری هوایی و شناسایی تهدیدهای هوایی شرکت کند و قابلیت اجرای عملیات تاکتیکی را دارد.
به گفته این مقام نظامی، هواپیمای بومی صاعقه که در حال تولید انبوه در کشور است، از قابلیت استفاده از موشک های راداری، حرارتی و سامانه تیراندازی برخوردار است.
** هواپیمای جنگنده بمب افکن اف4
امیرسرتیپ کاشانی‌فرد در ادامه با اشاره به جایگاه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف4 در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این جنگنده یک هواپیمای چندمنظوره است که قابلیت پرواز در تمامی شرایط جوی و انجام عملیات را دارد.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش افزود: هواپیمای اف 4 از قابلیت حمل انواع موشکهای حرارتی، لیزری، راداری و تلویزیونی با سطح حجم تسلیحاتی سبک تا سنگین برخوردار است.
وی حضور هواپیمای اف 4 در رزمایش اخیر فدائیان حریم ولایت 3 را نیز چشمگیر خواند و خاطرنشان کرد: هواپیمای اف 4 در این رزمایش به صورت دسته ای عملیات های مختلف رهگیری، تیراندازی، حمل انواع بمب های با وزن‌ مختلف و شناسایی اهداف و بمباران آنها را با موفقیت انجام داد.
امیر سرتیپ کاشانی فرد اظهارداشت: از ویژگی‌های منحصربه فرد هواپیمای جنگنده بمب افکن اف 4، سوخت‌گیری در شب است که رده پروازی این نوع هواپیما را از یک هزار و 500 کیلومتر به بالا افزایش می دهد.
وی در ادامه از عملیات "اچ 3" توسط جنگنده بمب‌افکن‌های اف 4 به عنوان نمونه ای از افزایش مدت زمان پروازی برای این نوع هواپیما یاد کرد که در دوران هشت ساله دفاع مقدس و در عمق خاک عراق و با انجام دو مرحله سوخت‌گیری در آسمان انجام شد.
این مقام نظامی یادآور شد: سامانه‌های موشک های لیزری هواپیمای جنگنده بمب افکن اف 4 توسط متخصصان توانمند نیروی هوایی ارتش راه اندازی شده است که در عملیات تاکتیکی این نیرو تمرین می شود و در صورت نیاز و با توجه به نوع تهدیدات دشمن می توانیم از این سامانه‌ها برای دفاع از کشور بهره گیریم.
** جایگاه هواپیماهای جنگنده سوخو 24 در نیروی هوایی ارتش
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش همچنین گفت: جنگنده بمب افکن سوخو 24 از دیگر هواپیماهای راهبردی است که به عنوان یکی از تجهیزات سازمانی نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
امیر سرتیپ کاشانی فرد افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع هواپیما آن است که در صورت روشن بودن رادار دشمن در منطقه و به دلیل توانایی حمل موشک های لیزری قادر است که هرگونه فرکانس موشکی دشمن را شناسایی و با متمرکز شدن بر روی مراکز راداری و هواپیماهای دشمن، به طور اتوماتیک این مراکز و هواپیماها را به طور صددرصد منهدم کند.
معاون طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه این نوع هواپیماها از توانمندی‌های بیشتری برخوردار است، گفت: این نیرو در حال ارتقای توانمندی‌های دیگر این هواپیما و رساندن آن به جایگاه خود به عنوان یک هواپیمای راهبردی است.
امیر سرتیپ کاشانی فرد افزود: از قابلیت‌های ویژه این هواپیما که مشابه هواپیماهای جنگنده بمب افکن اف111 آمریکا است، پرواز اتوماتیک در ارتفاع پست و مصون ماندن آنها از دید رادارهاست.
معاون طرح وبرنامه نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:از دیگر توانمندی‌های این هواپیما در جنگ الکترونیک پیشرفته است که توسط متخصصان این نیرو ایجاد شده و می تواند کارآیی‌های بالایی در انجام ماموریت‌ها داشته باشد.
وی گفت: هواپیمای سوخو 24 توانایی از کار انداختن تمامی رادارها و موشکهای دشمن در منطقه را دارد و می تواند به عنوان هواپیمای پیشرو، سامانه جنگ الکترونیک را به کار گیرد و هواپیماهای دیگر به دنبال آن برای بمباران اهداف دشمن وارد عمل شوند.