رونمایی و بهره‌برداری از 16 سامانه راهبردی و محصول هواپایه




به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت هفته دفاع مقدس و همزمان با سی امین سالگرد شکست حصر آبادان با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 16 سامانه راهبردی و محصول هواپایه به طور همزمان در پایگاه‌های هوایی مهرآباد، همدان، تبریز، اصفهان، دزفول، چابهار، طی مراسمی در منطقه هوایی شهید دوران شیراز رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

سردار وحیدی در مراسم بهره‌برداری از این سامانه‌ها و محصولات هواپایه طی سخنانی در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس وشهدای هفتم مهر شهیدان فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا و تبریک سالروز پیروزی بزرگ رزمندگان اسلام در عملیات دشمن کوب ثامن الائمه به محضر فرمانده معظم کل قوا، گفت: در تداوم فتوحات رزمندگان اسلام در حماسه دفاع مقدس جوانان برنادل و متخصصان سختکوش و اقتدارآفرین صنایع الکترونیک وزارت دفاع درصا شیراز موفق شدند پروژه‌های کلیدی و مهمی را تحقیق، طراحی و تولید کره دستاوردهای گرانسنگ و ارزشمند دیگری را به منصه ظهور برسانند.

وزیر دفاع افزود: از جمله مهمترین این پروژه‌ها رادار تقرب فرودگاهی است که یکی از اصلی‌ترین سامانه‌های فرودگاهی به شمار می‌رود و قادر است از فاصله 30 کیلومتری فرودگاه هواپیما را تحت کنترل و هدایت خود گرفته و تا لحظه نشستن و پارک هواپیما آن را هدایت کند.

وحیدی سامانه ناوبری رادیویی تکن ترانسپاندر زمینی را از دیگر پروژه‌های افتتاح شده ذکر کرد و گفت: این سامانه در ارتباط با سامانه مشابه نصب شده در داخل هواپیما که قبلا طراحی و تولید شده است قادر است هواپیما را تا 400کیلومتری در آسمان هدایت و به طور دائمی فاصله هواپیما و جهت مسیر پروازی خلبان با ایستگاه مرجع زمینی را نمایش دهد با ساخت و بهره برداری از این پروژه جمهوری اسلامی ایران جز سه کشور سازنده این سازمانه بسیار پیچیده قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ این سامانه کاملا متحرک و تاکتیکی طراحی شده و علاوه بر کاربری در فرودگاه‌های دائمی کشور قابلیت نصب و به کارگیری در فرودگاه‌های موقت اضطراری و یاهر نقطه کشور را دارد.

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: سامانه‌های الکترونیکی هواپیماهای ترابری و جنگنده شامل رادیو بی سیم، سامانه تشخیص دوست از دشمن، سامانه ناوبری هواپیمای تکن نصب شده برای پرنده، سامانه کانورتور اکسیژن برای تنظیم دائمی اکسیژن داخل هواپیما، مرکز سوئیچ تلفنی ثابت و سیار از دیگر محصولاتی است که به صورت صد در صد داخلی و بومی بدست توانمند متخصصان زبده و کارآمد صنایع الکترونیک شیراز طراحی وساخته شده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: طراحی و تولید این سامانه‌ها در شرایطی که نیروهای مسلح و مراکز هوانوردی و هواپیمایی کشور در تحریم کامل قرار دارند نماد دیگری از تحریم شکنی فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع است.

وزیر دفاع تاکید کرد: این محصولات برابر استانداردهای بین المللی تولید شده که به تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیز رسیده است.

وی افزود: این وزارتخانه علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات این توانمندیها و محصولات را در دستور کار دارد.

وحیدی با قدردانی از همکاری بسیار خوب فرماندهان و متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و دانشگاه‌های کشور در طراحی و تولید این سامانه‌های راهبردی و مهم تصریح کرد: با به کارگیری این سامانه‌ها و محصولات قدرت عملیاتی نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی به نحو چشمگیری افزایش یابد.

وزیر دفاع با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام اخیرشان تأکید فرمودند امروز با پیشرفت و درخشش کشور و تأثیر عمیق آن در بیداری اسلامی بار دیگر ارزش مجاهدات فداکارانه شهیدان آشکار و خون شهیدان ضایع نگشت، گفت: افتتاح این پروژه‌ها از مصادیق بارز این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سایه الطاف الهی و در استمرار مجاهدت و ایثار شهیدان گرانقدری همچون فکوری، نامجو، چمران، فلاحی، جهان آرا و هزاران امیر و سردار رزمنده شهید بروز و ظهور یافته است.