تفنگ تک تیر انداز SVD یکی از شناخته شده ترین سلاح های تک تیراندازی در جهان است که بر پایه اسلحه کلاشنیکف طراحی شده است. بنابراین ساختار کلی و مکانیزم گلنگدن SVD مشابه AK-47 و برگه ناظم آتش آندارای دو وضعیت ضامن و نیمه خودکار است.



دراگانوف یاسیمینوف SVD سلاح سازمانی تک تیراندازان ایران نیز می باشد.
ایووژنی فدروویچ دراگانوف متولد 1920 در ایوسک روسیه بود. او از دوران نوجوانی در کارگاه های فلزکاری کار می کرد و در ابتدای جنگ دوم جهانی نیز به عنوان سرباز وارد ارتش سرخ شد و درگارگاه فلزکاری اسلحه هنگ مشغول خدمت شد.




آقایداراگانوف طراح سلاح
او در این مدت تجریبات زیادی را به دست آورد و از همان زمان به سلاح های دور زن علاقه داشت. پس ازجنگ و ادامه تحصیل به اداره طراحی سلاح شوروی پیوست. در سال 1958 وظیفه طراحی یک تفنگ تکتیرانداز نیمه اتوماتیک به او واگذار شد.
نمونه اصلی در سال1959تولید شد. اسلحه دقت خوب و قابل اطمینان از خود به نمایش گذاشت. SVD بارها مورد آزمایش قرار گرفت و همه کیفیت های لازم را دارا بود. و سرانجام از سال 1963 اسلحه تیراندازان زبده ارتش شوروی گردید. آزمایشات نشان داد که در یک دایره 100 میلیمتری دقت برخورد 100درصداست.
وزن SVD به همراه خشاب پر و دوربین 4.8 کیلوگرم است. خشاب SVD گنجایش 10 فشنگ را دارد. قنداق این سلاح طوری طراحی شده که گونه تیرانداز به راحتی روی آن قرار گیرد. شعله پوش آن از نوع بلندبوده و کاهنده لگدسلاح است. کیف وسایل SVD معمولا 4 خشاب اضافه، کیت نظافت سلاح، باتری ولامپ یدکی دوربین را در خود جای داده است. دوربین معمول این سلاح PSO است که حداکثر بردمفیدسلاح را به 1300متر می رساند. نواخت تیر اسلحه حدود 30 تیر در دقیقه است.



SVD دراگانوف
با کمک این سلاح میتوان انواع گلوله های ثاقب، رسام، ضد زره و مغزی فولادی را شلیک کرد. هم چنین می توان انوع دوربین های مادون قرمز را بر روی آن نصب کرد.
مدل های مختلف SVD در بسیاری از کشورهای دنیا مشغول خدمت می باشند. یکی از این کشورها
عراق بود که درجنگ علیه ایران هم از این سلاح استفاده کرد. هنگامیکه عراق توسط نیروهای ائتلاف اشغال شد تعدادزیادی از این سلاح در انبارهای عراق کشف شد. نیروهای امریکایی از ترس اینکه مبادا این سلاح ها دربین شورشی ها و مبارزان پخش شود اکثر آن ها را معدوم کرد.



SVD در خدمت ایالاتمتحده
جالب اینکه ارتش امریکا تعدادی از SVD های عراقی را در ارتش خود به خدمت گرفت و در اختیارسربازانش قرار داد. و این امر فقط به دلیل قابلیت های بالای SVD بود.
هم اکنون هم این سلاح با بهسازی هایی در ایران تولید می شود و در اختیار یگان های مربوطه قرارمیگیرد.


نمایشگاه وزارت دفاع و دراگانوف های ساخت داخل

مشخصات فنی
کالیبر: 7.62
طول: 1225میلیمتر
برد مفید با سایتمکانیکی: 800 متر
برد مفید بادوربین: 1300 متر
مکانیزم: فشار غیرمستقیم گاز باروت و گلنگدن چرخشی نیمه خودکار


آثار گلوله هایی که از فاصله 100 متری شلیک شده اند. کارایی بالای سلاح کاملا مشهود است.