در پی حمله مسلحانه به یک کمپ تابستانی حزب کارگر نروژ در جزیره ی اوتویای نروژ و همچنین انفجار یک بمب قوی مقابل دفتر نخست وزیری نروژ در اسلو ، پایتخت این کشور ، تا کنون طبق اخبار رسمی که توسط دولت نروژ منتشر شده حداقل 91 نفر جان خود را از دست داده اند .

به گزارش خبرگزاری الجزیره ، روز گذشته نروژ قربانی دو حمله ی تروریستی مرگبار بود که اولین آن انفجار یک بمب قوی در ساعت 3:20 بعد از ظهر به وقت محلی در مقابل دفتر نخست وزیری نروژ در اسلو بود که بیشتر پنجره های ساختمان 17 طبقه ی نخست وزیری نروژ را شکست و به بقیه ساختمان ها ، از جمله ساختمان وزارت نفت و وزارت دارایی نیز آسی رساند ، دو ساعت پس از این حادثه یک فرد مسلح در لباس پلیس این کشور با وارد شدن به کمپ تابستانی در جزیره ی اوتویای نروژ و گشودن آتش 87 نفر را به کام مرگ فرستاد .



پلیس نروژ تاکنون یک فرد 23 ساله ی متهم در رابطه با این دو اقدام تروریستی که گفته میشود از "مسیحیان تندرو" است ، را دستگیر کرده و در حال بازجویی از اوست ، هرچند طبق اظهارات شاهدان عینی "حداقل دو نفر در حمله به کمپ تابستانی جزیره دست داشته اند که از دو جهت متفاوت آتش گشودند" .در حال حاضر شهر اسلو در حالت فوق العاده و تقریبا تعطیل قرار دارد و ارتش نروژ کنترل شهر را بدست گرفته است .



تصویر فرد دستگیر شده توسط پلیس نروژ (تلویزیون دولتی نروژ)

طبق اخبار ، جان استولتنبرگ ، نخست وزیر نروژ ساعاتی پس از این حملات با هلیکوپتر به جزیره ی اوتویا رفت تا از نزدیک از عملیات نجات و کمپ تابستانی مورد هدف بازدید کند . وی در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در اسلو ، این حملات را "کابوسی" برای نروژ دانست . تا این لحظه ، کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده ، اتحاد ناتو ، اتحادیه ی اروپا و روسیه این حملات را محکوم کرده اند

پیش از این نیز تندروهای مسیحی در سراسر جهان اقدام به حملات تروریستی از این دست زده بودند . در سال 1995 ، 168 نفر در پی انفجار یک کامیون بمب گذاری شده مقابل یکی از ساختمان های فدرال در ایالت اوکلاهامای آمریکا کشته شدند .



محل انفجار بمب در اسلو ، پایتخت نروژ (Google earth)



جزیره ی اوتویا

هر چند هنوز در مورد انگیزه ی این فرد از این حملات مرگبار یا بقیه ی همکاران وی اطلاعاتی بدست نیامده . اما برخی تحلیلگران معتقدند ، شرکت کشور نروژ بعنوان یک عضو اتحاد ناتو در عملیات نظامی بر علیه لیبی میتواند باعث این حملات تروریستی توسط افراطیان راستگرا (که مظنون نیز عضوی از این گروه است) باشد .

پیش از این قذافی در سخنرانی های خود به اروپا هشدار داده بود در واکنش به مداخله ی نظامی آنها در جنگ داخلی لیبی ، اقدام به حملات انتحاری در سراسر اروپا خواهد کرد . بهمین دلیل برخی کارشناسان از جمله رییس مطالعات استراتژیک روسیه ، این حملات تروریست ها را انتقام احتمالی افراطیون مذهبی اروپایی از حمله ی ناتو به لیبی دانسته اند .

برخی دیگر نیز این حملات را بی ارتباط به قتل اسامه بن لادن ، رهبر سابق تشکیلات القاعده نمیدانند و به عقیده ی این کارشناسان ، نروژ به دلیل تجربه ی کم در مقابله با حملات تروریستی ، هدف خوبی برای جنگجویان افراطی بوده است .