امین حطیط " در گفت‌وگو با فارس:
انتقال ناوگان پنجم آمریکا از بحرین به قطر "جدی " است
خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل راهبردی منطقه با اشاره به قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه انتقال ناوگان پنجم آمریکا از این کشور به قطر را امری اجتناب‌ناپذیر دانست.



"امین حطیط " در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی درباره خبر روزنامه انگلیسی "تایمز " مبنی بر اینکه آمریکا در نظر دارد پایگاه پنجم دریایی خود را از بحرین به کشور دیگری همچون امارات یا قطر انتقال دهد، گفت: تاکنون این خبر از سوی مقامات رسمی آمریکایی یا بحرینی اعلام نشده‌است. اما از لحاظ اصول نظامی، آمریکا باید ناوگان پنجم دریایی خود را از بحرین به کشور دیگری انتقال دهد. زیرا بر اساس این اصول، مرکز فرماندهی باید در مکانی امن باشد ولی اکنون بحرین ثبات و امنیت خود را از دست داده ‌است چرا که دولت منامه به خواسته‌های مردم بحرین پاسخ مثبتی نداده و برای سرکوب آنها از نیروهای نظامی عربستان استفاده کرده است.


*قطر مقر ناوگان پنجم آمریکا

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: تظاهرات و ناآرامی در بحرین، چشم‌انداز روشنی در خصوص امنیت و ثبات این کشور نشان نمی‌دهد و این مسئله بر فعالیت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه تاثیر می‌گذرد. لذا معتقدم که آمریکایی‌ها مقر ناوگان پنجم خود را به قطر انتقال خواهد داد. همانطوری که همه می‌دانند قطر کشوری است که کاملا تحت سلطه آمریکاست و در آن ناآرامی و تظاهرات ضد دولتی برپا نشد‌ه‌است و به علاوه، جمعیت قطر بسیار اندک است و بروز هرگونه ناآرامی در این کشور نمی‌تواند تاثیر جدی بر امنیت مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا بگذارد. به هرحال، چنانچه آمریکایی‌ها بخواهند ناوگان پنجم دریایی خود را به کشور دیگری انتقال دهد فکر می‌کنم قطر بهترین مکان برای آنان باشد.


*انتقال ناوگان پنجم آمریکا هیچ تاثیری بر ایران ندارد

این سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان درباره تاثیرات انتقال پایگاه پنجم دریایی آمریکا به دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: این انتقال بر روحیه مقامات دولت بحرین تاثیر خواهد گذاشت و معنایش آن است که آمریکایی‌ها حمایت مادی خود را از بحرین برداشته‌اند ولی واقعیت آن است که آمریکا سیاست عدم محکوم‌سازی اقدامات دولت منامه علیه ملت بحرین را در پیش خواهد گرفت، همانطوری که تاکنون این سیاست را به اجرا گذاشته است. اما انتقال پایگاه به قطر نشان از افزایش حمایت واشنگتن از دوحه دارد. البته این جابجایی هیچ تاثیری بر ایران ندارد. زیرا بحرین و قطر فاصله زیادی با یکدیگر ندارند و ساختار سیاسی این کشورها، مطیع بودن در برابر واشنگتن است. بنابراین برای ایران تفاوتی نمی‌کند که مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین باشد یا در قطر. بنابراین، فکر نمی‌کنم که این جابجایی خطری را متوجه ایران بکند.


*تصمیم به جابجایی ناوگان از زمان های گذشته است

حطیط در پایان گفت: تصمیم آمریکایی‌ها برای انتقال مقر ناوگان پنجم دریایی از بحرین به کشور دیگر تصمیمی است که از زمان‌های گذشته با تامل گرفته‌اند و فکر می‌کنم آمریکا در آینده مقر فرماندهی ناوگان پنجم دریایی خود را به مکانی دور از مکان اول آن انتقال دهد.