حمله سایبری ایران به صنایع کلیدی و تاسیسات هسته‌ای اسراییل
خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است. هرچند دیسکین اشاره ای به نام عواملی این حمله سایبری نکرده اما ارزیابی‌ها می‌گوید که ممکن است سخن از اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران باشد.


به گزارش خبرگزاری فارس، رادیو فردا ارگان فارسی زبان سازمان سیا در گزارشی به اعتراف مقامات اسراییلی درباره حمله سایبری به تاسیسات هسته ای این رژیم پرداخته است.
این گزارش می نویسد:
برای نخستین بار در دوره‌ای که از "نبرد سایبری " میان دو دشمن سرسخت خاورمیانه؛ اسرائیل و ایران سخن می‌رود، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است.

یووال دیسکین، فردی که در سال‌های اخیر ریاست شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل (سازمان موسوم به "شین بت ") را برعهده داشته و قرار است یکشنبه پانزدهم مه این پست را به یورام کهن، یک اسرائیلی ایرانی تبار، تحویل دهد، در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در مقام ریاست شباک، به حملات سایبری بیگانگان به تأسیسات کلیدی اسرائیل اذعان کرده است.

هرچند دیسکین اشاره ای به نام عواملی که در صدد حمله سایبری به صنایع اسرائیل بوده اند، نکرده است اما ارزیابی‌ها می‌گوید که ممکن است سخن از اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران باشد.

ایران در ماه‌های اخیر حملات سایبری به پاره‌ای از تاسیسات زیربنایی و مهم خود، به ویژه سایت‌های اتمی را تأیید کرده بود.

هرچند جمهوری اسلامی ایران صریحا نگفته است که آیا حمله کنندگان سایبری، اسرائیلی بوده اند، اما ژنرال عاموس یادلین، هنگامی که ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده داشت، گفته بود که کشورش به یک "ابرقدرت " در نبرد سایبری تبدیل شده است.

هیچگاه معلوم نشد که یادلین که در صدر یکی از بسته‌ترین نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بود و خود نیز شخصیتی به شدت درونگرا داشت و هرگز رازهایی مانند حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی سوریه یا کاروان‌های حامل سلاح در سودان را افشا نکرد، به چه دلیل از مبدل شدن کشورش به "ابرقدرت " در نبرد سایبری آشکارا سخن گفته بود.

این احتمال مطرح بود که اسرائیل می‌خواهد به جمهوری اسلامی ایران هشدار دهد که این کشور قادر است به تأسیسات کلیدی ایران، از آب و برق و خطوط مواصلاتی گرفته تا اموربانکداری و مالی از راه کامپیوتری حمله کند.

در دوسال اخیر همواره توجه جامعه جهانی به حملات ویروس رایانه‌ای به تأسیسات ایران معطوف بوده اما تا حال هیچ مقام اسرائیلی از این امر که این کشور نیز مورد حمله متقابل بوده است، سخنی مطرح نکرده بود.

اکنون، آقای دیسکین، رئیس شین‌بت از وجود پاره‌ای تلاش‌ها و رد پاها جهت تلاش در حمله سایبری به تأسیسات کلیدی اسرائیل سخن گفته و تأکید کرده که نیاز به تقویت توان مقابله با چنین تلاش‌هایی، جدی است زیرا روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد، و به گفته او، "خطر به آستانه در رسیده است ".

افزایش توان سایبری در خاورمیانه تنها مختص اسرائیل نیست و سپاه پاسداران ایران نیز در سال‌های اخیر واحد نبرد سایبری خود را گسترش داده و نظر به گسترش تهدیدات برای ایران، این مبارزه را بسیار جدی تلقی کرده است.

فرماندهان سپاه پاسداران آشکارا تأکید کرده‌اند که برای سپاه سایبری خود اهمیت بسیار قائل هستند، و تهدید کرده‌اند که این نیروها عملیاتی را نیز برای حمله به "دشمن " تدارک دیده و برخی موارد را حتی به عنوان ممارست، پیشتر آزمون کرده‌اند.