تفنگ تهاجمی Vepr ساخت اوکراین








Vepr (در زبان اوکراینی- گراز ) در سال 2003 به عنوان یک تفنگ جدید تهاجمی طراحی شده توسط اوکراین و رونمایی شد. اوکراین جمهوری سابق شوروی است و پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی نیروهای مسلح آن از اسلحه های تهاجمی دوران شوروی از جمله Ak-47 , AKM و Ak-74 استفاده می کنند .
معلوم نیست که این اسلحه مورد قبول برای به خدمت گیری توسط ارتش و نیروهای انتظامی اوکراین شود , به هر حال این پروژه به موفقیت نرسید . اسلحه ی Vepr دارای سیستم عملکرد گازی , اهنگ اتش انتخابی , بولپاپ , جهت استفاده از مهمات 5.45 x 39 mm می باشد . اسلحه ی Vepr در اصل به یک طرح ارتقا بر روی Ak-47 می باشد ولی در واقع چیزی هنوز بیش از یک طرح تبدیل AK-74 استاندارد به یک سلاح بولپاپ نمی باشد .
کلید انتخاب حالت ضامن / آتش شبیه به کلید انتخاب حالت در Ak-74 می باشد . و دارای وضعیت تک تیر و رگبار می باشد.
قبل از این هم طرح هایی برای تبدیل خوانواده ی کلاشینکف به یک سلاح بولپاپ مانند اسلحه ی روسی OC-14 Groza , اسلحه ی فنلاندی ValmetM82 و چینیه Type 86 و نوع ساخت افریقای جنوبی CR-21 انجام شده است که هیچکدام به موفقیت نرسیدند .
این اسلحه ی تهاجمی دارای قنداق , دستگیره و قبضه پلیمری می باشد . به خاطر نوع طراحی Vepr این اسلحه از AK-74 کوتاه تر می باشد . بر این باور است که که عملکرد های بالستیک Vepr همانند سلف خودش Ak-74 باشدند . امکان استفاده از دو دست در این اسلحه امکان پذبر نیست . این اسلحه با خشاب های 30 تایی استاندارد AK-74 سازگاری دارد . مدل های اولیه ی تفنگ تهاجمی Vepr دارای سایت های نشانه روی باز قابل تنظیم و جایگاه جهت نصب دوربین های نشانه روی و دوربین های دید در شب می باشد . در مدل های بعدی مجهز به ریل پیکاتینی همراه با سایت های نشانه روی نقطه قرمز شدند . در اخرین ورژن , این اسلحه به امکانتی نظیره نارنجک انداز 40 م م یکپارچه مجهز شد و همچنین با صدا خفه کن سازگار شد .

نوع ویژه ی تیک تیر انداز :

تفنگ تک تیره Vepr که دارای کالیبر 7.62x39 م م می باشد و از خشاب های با ظرفیت 5 و 10 تیر تغزیه می شود .این تفنگ همچنین دارای طول لوله ی بلندتری نسبت به نوع استاندارد Vepr است . می توان این ادعا را کرد که این تفنگ تک تیرانداز دارای دقت هدف گیری قابل مقایسه با SVD را است .


کالیبر: 5.45x39 میلی متر
عملکرد : Gas operated, rotating bolt
طول کلی: 702 میلی متر
طول لوله : 415 میلی متر
وزن : 3.45 کیلوگرم خالی
نرخ آتش : 600-650 دور در دقیقه
ظرفیت خشاب : 30 گلوله
برد موثر : 500 متر









اسلحه ی AK-74 که Vepr از ان اقتباس شده است .



OC-14 Groza



ValmetM82



Type 86




CR-21



منابع :
http://www.military-today.com/
http://world.guns.ru/