نفربر براق ستون حمل نقل در نیروی زمینی ایران



Boragh نفربر زرهی است که توسط ایران ساخته شده است. انطور که از شواهد بر می اید براق مهندسی معکوس و  مدل ارتقا داده شده نفربر چینی WZ-501/503 یا همان تیپ 86 است که خود از نفربر BMP-1 شوروی سابق مشتق شده است.
البته براق در قسمت های زیادی شامل بهینه سازی و ارتقا شده که این نفربر را بکلی از مدل های ذکر شده متمایز می کند،این ارتقا ها شامل کاهش وزن،افزایش سرعت در جاده،زره قوی تر،سیستم حفاظت NBC   و نصب دوربین دید در شب  تجهیزات نصب شده بر روی آن بوده است.
تا سال 2010 و  زمان نگارش این گزارش  هفت گونه متفاوت به علاوه تعداد زیادی از این نفربر طراحی و برای انجام عملیات آبی خاکی طراحی شده است. این هفت گونه شامل  آمبولانس،خودرو پشتیبانی و مهندسی،حمل مهمات،خمپاره انداز، مجهز به ضدهوایی و مجهز به موشک ضد تانک و خودرو فرماندهی و حمل نفر است.










براق دارای سه نفر خدمه است. (فرمانده، راننده و مسلسل چی) و میتواند تا هشت نفر سرباز دیگر را نیز در خود جای دهد. سلاح اصلی آن یک مسلسل ???? میلیمتری DShK ????/?? است که بر روی یک صفحه گرداننده سوار شده. بعضی از آنها دارای یک صفحه? زرهی هستند که دور آن را می پوشاند،همچنین براق مجهز به سیستم حفاطتی ان بی سی است و قادر است با دود حاصل از ترزیق سوخت دیزل از خروجی اگروز از خود محافظت کند.براق در جاده ها قادر است به چرخ مجهز شود تا از اسیب به جاده جلوگیری شود.
در این نفربر راننده در سمت چپ محفظه موتور می نشیند و مسلسل چی در مرکز نفر بر قرار دارد و سربازان در قسمت پایینی و بحالت نشسته قرار دارند و برای ورود و خروج از دو درب پشت نفربر استفاده می کنند.
موتور این نفربر در ایران ارتقا داده شده است و احتمالا قدرتی بیشتر از موتور 330 اسب بخاری تیپ 86 چینی بهره می برد که در برابر وزن کاهش داده شده نفربرهای روسی و چینی مشابهه خود که با حذف برجک متحرک حاصل شده از قدرت بیشتر برخوردار است.











گونه های مختلف نفربر براق

براق: دارای یک موتور دیزل توربوی وی هشت که حدود ??? اسب بخار توان آن است. همچنین شنی آن از روی نفر بری آمریکایی به نام ام ??? کپی شده و مجهز به یک مسلسل دوشکا می باشد.
براق  APC: مانند قبلی، فقط یک زره دور مسلسل دوشکا را فرا گرفته است.




براق تبدیل شده به FIV :به یک توپ دارای برجک و یک مسلسل مخصوص تانک تجهیز شده. همچنین دارای یک موشک پرتاب کن برای جنگ با نیروهای زرهی است.
براق خمپاره انداز : به یک خمپاره ??? میلیمتری مجهز شده است.




براق  ATWS: به یک برجک دارای سیستم موشک ضد تانک توفان مجهز شده.




رعد ?:با استفاده از لوله? توپ S? Gvozdika? به یک توپ خود کششی تبدیل شده.
رعد ?: ارتقا یافته? رعد ? . خمپاره انداز این سیستم مجهز به جان پناه است و طرح ان مشابه M109A1 است و خمپاره 155 میلیمتری بهره می برد که در صنایع حدید وزارت دفاع توسعه یافته است.





کبری: با یک توپ ?? میلیمتری ضد هوایی مجهز شده است.
براق: به یک خودرو حمل تجهیزات تبدیل شده است.






براق: به یک خودرو امدادی و امبولانس تبدیل شده است.
ختیم-1 : طراحی سودانی نفربر براق.




کاربران


ایران - بین سال های 2000 تا 2002 تعداد 40 نفربر براق در سرویس بوده است از سال 2005 تا 2008 به 140 عدد در سرویس رسیده است که در حال حاضر باید بیش از این تعداد در سرویس باشد.
قزاقستان - بین سال های 2000 تا 2002 تعداد 40 نفربر براق در سرویس بوده که در سال 2005 به 140 رسیده است.
سودان - تعداد 10 نفربر در سال 2001 سفارش داده شد و در سال 2003 تحویل شد. در داخل مونتاژ می شود.








مشخصات
نوع : نفربر زرهی حامل پرسنل
محل تولید : ایران
تولید کننده : سازمان صنایع دفاع (ایران)
تولید :  1997 - در حال حاضر
وزن : 13 تن
طول : 6.72 متر
عرض : 3.10 متر  ارتفاع : 1.66 متر
خدمه : 3 (8 مسافر)
سلاح اولیه :  مسلسل سنگین دوشکا  12.7 میلی متر 1938/46 ، توپ 30mm ،خمپاره انداز 120mm یا موشک ضد رزه  طوفان
سلاح دوم :  ناشناخته
موتور : هشت سیلندر دیزلی 330 اسب بخار (246 کیلووات)
قدرت / وزن :  25.4 اسب بخار / تن (18.9 کیلو وات / تن)
محدوده عملیاتی : 500 کیلومتر
سرعت : 65 کیلومتر بر ساعت (جاده)  / 7 کیلومتر بر ساعت (آب)