دولت آمریکا قصد دارد تا سیستمهای پیشرفته دفاع ضد موشکی THAAD به ارزش 7 بیلیون دلار را جهت مقابله با موشکهای ایران به امارات بفروشد. THAAD توسط شرکت Lockheed Martin Corp ساخته و سیستمهای راداری آن توسط Raytheon Co طراحی شده است. در صورت پیشنهاد این معامله- کنگره آمریکا تا 30 روز فرصت برای بازبینی قرارداد دارد اما معمولا از بلاک کردن خودداری میکند.

Kenneth Katzman, از کارشناسان خلیج (فارس) در سرویس تحقیقاتی کنگره امریکا اظهار میدارد که امارات به شدت علاقمند بوده است که دارای توانائیهای مناسب جهت مقابله با امکانات موشکی ایران باشد. وی می افزاید که امارات برای سالها نگران درگیری بین آمریکا یا اسرائیل با ایران بر سر مسئله اتمی ایران بوده است و برای ایران - امارات هدفی مناسب به جهت وجود میلیاردها دلار سرمایه در زیربنای اقتصادی امارت است.

Craig Vanbebber, سخنگوی شرکت Lockheed Martin اظهار میدارد که کشورهای مختلفی برای خرید سیستم THAAD علاقه نشان داده اند. THAAD اولین سیستم دفاع موشکی برای مقابله با موشکهای بالستیک برد کوتاه و متوسط در بیرون و داخل اتمسفر میباشد. بنا به گفته یکی از اعضای کنگره آمریکا - این قرارداد شامل موشکهای بازدارنده- واحد آتش- رادار و آموزش پرسنل میباشد. THAAD برای مقابله با موشکهای اسکاد و سایر موشکهای مشابه طراحی شده و قابلیتهای محدودی در مقابله با موشکهای ICBM داراست.

Mon Sep 8, 2008
Reuters