به گزارش خبرگزاری فارس، در اوایل دهه 1980 نیروی دریایی ارتش اسراییل قراردادی را با بخش کشتی سازی شرکت امریکایی نورثروپ گرومن برای ساخت سه فروند ناوچه کلاس ساعر5 منعقد کرد.
دو شناور در سال 1993 و یکی در سال 1994 تحویل ارتش اسراییل شدند. سیستم های نظامی و رزمی توسط کمپانی های صنایع هوایی اسراییل و سیستم های مخابراتی توسط کمپانی تادیران بر روی ناو مذکور نصب شدند. سیستم های الکترونیکی و کنترل آتش که بر روی ناوچه نصب شده اند، قابلیت شبیه سازی حرارتی اجسامی تا کوچکترین سایزها را امکان پذیر می سازند.
البته در سال 2003 شرکت طرف قرارداد ملزم به ارتقای این سیستم و افزایش مقدار حساسیت گرمایی آن شد. همچنین ناوچه های ساعر به دوربین های تلویزیونی و مسافت یاب های لیزری متعدد مجهز هستند
در این ناوچه ها سیستم های فریب دهنده اژدر، ساخت شرکت آمریکایی سنسایتک نصب شده که به همراه سه پرتاب کننده چف در عقب کشتی (شراره های آتشین گمراه کننده) باعث منحرف شدن اژدر یا موشک متخاصم می شوند.
ساعر5 فضای لازم برای نشست و برخاست هلی کوپتر را داراست و برای جنگ ضد زیر دریایی نیز کاربرد دارد.
اژدرهای هدایت راداری مارک46 با برد 24 کیلومتر، موشک های ضد هوایی باراک (برد 10 کیلومتر)، موشک ضد کشتی مشهور هارپون امریکایی و گابریل و یک توپ دریایی 76 میلیمتری از جمله تسلیحات مدرن ساعر 5 به شمار می آیند.

در جولای سال 2006 زمانی که یکی از این ناوها (آی اس ان هانیت) در محاصره دریایی لبنان شرکت می کرد، هدف موشک حزب الله قرار گرفت و بنا به اعلام رسانه‌های صهیونیست، 4 نفر از خدمه آن به هلاکت رسیده و 5 نفر مفقود شدند.
48 ساعت پس از حمله وحشیانه صهیونیست ها به قانا و کشتار زنان و کودکان بی دفاع، یکی دیگر از ناوهای ساعر 5 مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.
نکته جالب در زمینه هدف قرار گرفتن این ناوچه های مدرن اسرائیل آن بود که اسرائیل پس از شلیک موفق و برق آسای حزب الله لبنان به اولین ناوچه، اعلام کرد که سیستم های شناسائی و مقابله این ناوچه خاموش بوده است. با اینکه این ادعای رژیم صهیونیستی در شرایطی که این رژیم در حالت جنگ قرار داشت، امری غیرقابل پذیرش از سوی کارشناسان نظامی محسوب شد اما زمانی که سید حسن نصرالله در مصاحبه زنده خود از مردم خواست تا 2 دقیقه دیگر شاهد منهدم شدن یک ناوچه مدرن دیگر اسرائیل باشند و برخی شبکه‌های تلویزیونی نیز این لحظه را به طور مستقیم به تصویر کشیدند، همگان متوجه شدند حزب الله باب دیگری از قدرت نظامی و طراحی تاکتیکی خود را به نمایش گذاشته و دیگر ادعاهای مقامات صهیونیست در این خصوص طرفداری نخواهد داشت.
تاکنون کمتر در خصوص توانمندی های حزب الله لبنان در بخش دریایی سخن گفته شده است ولی از بهت و حیرت فرماندهان نیروی دریایی زژیم صهیونیستی و نیز شگفتی کارشناسان نظامی از این بخش از توانمندی آشکار نشده حزب الله لبنان می توان به اهمیت و سطح بالای این اقدام حزب الله پی برد.
با اینکه این ناوچه ها از بالاترین سیستم های مدرن غربی برای حفاظت از خود بهره می گرفتند اما نحوه انهدام و عدم اطلاع خدمه و فرماندهان این شناورها از این موضوع، نمونه ای از ضعف های متعدد تکیه بر قابلیتهای این تجهیزات را نشان داد.
جالب‌تر آنکه بعد از 2 روز بمباران بی وقفه در آغاز جنگ 33 روزه، رسانه‌های اسراییلی اعلام کردند که به احتمال قوی سید حسن نصرالله کشته شده است اما غروب 23 تیر 1385سید حسن نصرالله مصاحبه ای تلفنی با تلویزیون "المنار" انجام داد به همه صهیونیست ها قول داد که به زودی می فهمند که چه احمق هایی بر آنها حکومت می کنند و در آخر مصاحبه نیز برای اینکه نشان دهد این مصاحبه مستقیم است و از قبل ضبط نشده، سخنان خود را اینگونه پایان برد:" اتفاقات غیر منتظره ای که قولش را به اسراییلی ها داده بودم از الان آغاز می شود. همین حالا یک ناوچه اسراییلی که در آب های مقابل بندر "صور" مستقر شده بود و اماکن و ابنیه و زیر سا خت های حیاتی لبنان را هدف قرار می داد، توسط مجاهدان حزب الله هدف قرار گرفته و با سرنشینان آن در حال سوختن است و این تازه اول کار است و اتفاقات غیر منتظره بعدی در راه است "
همزمان با ادای این جملات ، شبکه " المنار" تصاویر مربوط به سوختن ناوچه اسراییلی را به طور زنده پخش کرد و تقریبا همه تلویزیون های شناخته شده دنیا که در حال پخش زنده ی صحبت های سید حسن نصرالله بودند این تصاویر را در دنیا پخش کردند. مردم شهر " صور" هم با رفتن به ساحل یا پشت بام خانه ها به صورت مستقیم سوختن ناوچه اسراییلی را تماشا کردند.
چند دقیقه بعد تلویزیون دولتی اسراییل به نقل از ستاد ارتش، خبر انهدام ناوچه نیروی دریایی اسراییل را تایید کرد. چنین حادثه ای از سال 1967 میلادی (1347شمسی) بی سابقه بود. اخرین کشتی جنگی اسراییلی در همین سال(1347شمسی) از بین رفته بود، آنهم به وسیله نیروی دریایی ارتش مصر.
انهدام ناوچه جنگی اسراییل در 23 تیر 1385 شمسی کار بزرگی بود. نیروی دریایی اسراییل در حدود 40 سال گذشته هیچ مزاحمی در آب های دریای مدیترانه نداشت. ارتش اسراییل چند ساعت بعد از عملیات دریایی حزب الله اعلام کرد که ناوچه منهدم شده از نوع "ساعر 5" است که از مدرن ترین ناوچه جنگی دنیا محسوب می‌شود.
ساعر به طور پیوسته می تواند 7400 کیلومتر در آب حرکت کند.
هنوز هم بحث درباره علت و نحوه انهدام ناوچه های اسرائیلی بین کارشناسان صورت می گیرد ولی آنچه که مسلم است نوع هدف گیری و قدرت دریایی حزب الله لبنان به تائید همه رسیده است.
مشخصات ساعر :
طول: 85.6 متر
عرض: 10.39
بیشترین سرعت: 33 گره دریایی
آبخور ناو: 3.17 متر
برد: 4000 ناتیکال مایل
خدمه: 61 نفر شامل 25 افسر و 36 سرباز و 10 خدمه هوایی

منابع: مجله جنگ افزار و سایت نظامی اسراییلیwww.israeli-weapons.com