روسیه آماده می شود چهار فروند ناو جنگی میسترال از فرانسه بخرد
آناتولی سردیوکف وزیر دفاع روسیه دوشنبه اعلام کرد گفتگوهایی که مسکو با پاریس به منظور خرید چهار فروند ناو بالگردبر میتسرال انجام می دهد در آستانه به نتیجه رسیدن است. این وزیر روسی در سخنانی که در خبرگزاری ریانووستی منتشر شد گفت فعلا ما گفتگوهای پیش قرارداد را در خصوص ناوهای جنگی با سه کشور اسپانیا، هلند و فرانسه آغاز کرده ایم.
ما قصد داریم قراردادی را برای چهار فروند از این ناوها امضا کنیم. وی افزود یک فروند از این ناوهای جنگی در خارج ساخته خواهد شد در حالی که سه فروند دیگر با مشارکت شرکت های روسی تولید خواهد شد. این مقام روسی گفت یک فروند از این ناوها کاملا در روسیه ساخته خواهد شد. این ناوها قرار است در ناوگان روسی شمال و اقیانوس آرام بکارگیری شود. نیروی دریایی روسیه قصد دارد به منظور نوسازی ناوگان دریایی خود که از رده خارج محسوب می شود به ناوهای آبی خاکی از نوع میسترال مجهز شود. مسترال به ارزشی بالغ بر ششصد میلیون یورو( هشتصد و شانزده میلیون دلار ) با وزنی حدود بیست و سه تن و هفتصد کیلوگرم دومین ناو بزرگ جنگی نیروی دریایی فرانسه محسوب می شود. این ناو قادر است حدود شانزده فروند بالگرد و همچنین یک گردان پیاده نظام دریایی مجهز به خودرو زرهی حمل کند. ارکادی دورکوویچ دستیار رئیس جمهوری روسیه بیست مه(سی اردیبهشت) اعلام کرد دمیتری مدودف رئیس جمهوری این کشور و نیکولا سارکوزی همتای فرانسوی او احتمالا پرونده این ناوهای بالگردبر را در گفتگوهای دوجانبه خود در نشست اقتصادی بین المللی که برای روزهای هفده تا نوزده ژوئن(بیست وهفت تا بیست ونه خرداد) پیش بینی شده است بررسی خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، سردیوکوف همچنین دوشنبه گفت روسیه خودرو زرهی از خارج خریداری نخواهد کرد بلکه خود خواهد ساخت.



پایگاه اینترنتی روزنامه "گازیتا.رو" در مقاله ای عنوان کرد که برای اولین بار بعد از دوران فروپاشی شوروی سابق، در روسیه فرایند مونتاژ تجهیزات نظامی خارجی برپا می شود. قرار است که اولین تولید تجهیزات نظامی خارجی تحت مجوز در ماه ژائن سال جاری در" وُلاگدا" شروع گردد. در کارخانه ابزار اپتیکی-مکانیکی این شهر قرار است که ترموویژن (thermal imager) فرانسوی "کارتین" (دوربین هایی که توان دید در فرکانس های مادون قرمز را دارند) که تاکنون به صورت آماده برای تانک های "ت-90"از خارج خریداری شده است، مونتاژ شوند.
در آینده این سرنوشت برای هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و ناوهای بالگردبر مدل "میسترال" فرانسه تکرار خواهد شد.
بر اساس این مقاله، گزینه روسیه "کاترین" در حدود 5-10% ارزان تر از مشابه فرانسوی خواهد بود. در همین حال قرار نیست که این "ترموویژن" ها به خارج صادر شوند. مقرون به صرفه بودن تولید نیز کلا به سفارش های دولتی بستگی دارد. به همان اندازه که ارتش به تانک نیاز داشته باشد به همان اندازه نیز این دستگاه ها برای آنها تولید خواهد شد. استقرار کارخانه تولیدی برای خود کمپگانی فرانسوی جهت کاهش تعرفه های گمرکی لازم است.
در نهایت هم به نظر برخی از تحلیلگران نظامی اشاره شده که معتقدند، طی چند سال آینده مجتمع های صنایع دفاع روسیه از محل تولیدات تحت مجوز توسعه خواهند یافت. بر اساس اطلاعات موجود تا به امروز مذاکراتی در خصوص تولید تفنگ های "برتا" ایتالیا، هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و ناوهای بالگردبر فرانسوی در حال انجام است.
کارشناسان به عقب ماندگی فناوری ها نسبت به غرب اشاره می کنند و به همین خاطر ساده ترین راه حل آن را خرید فناوری بشمار می آورند تا ابداع و اختراع آن.