یک ژنرال بازنشسته روسی گفت که سیستم دفاع هوایی اس 300 روسی با وجود کارا بودن ، از سیستم های دفاع ضد هوایی آمریکا 25 تا 30 سال عقب تر است .
به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس ژنرال " آناتولی کرنوکف " ژنرال بازنشسته روسی و فرمانده سابق نیروی هوایی روسیه با اشاره به سیستم دفاع ضد هوایی اس 300 و اس 400 روسی گفت که تکنولوژی مورد استفاده در این سیستم در مقایسه با سیستم های ضد هوایی آمریکا 25 تا 30 سال عقب تر است .
این ژنرال روسی دلیل این امر را برچیده شدن و محدود شدن صنایع نظامی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 دانست .
وی افزود که در حال حاضر روسیه دارای تکنولوژی های مربوط به یک سیستم دفاعی و صرفا برای مقابله با حمله دیگر طرف ها به خاک روسیه است .
سخنان این ژنرال روسی کاملا مغایر با ادعاهای مسکو در زمینه ارتقای قابلیت های دفاعی و نظامی روسیه در سال های اخیر است . در رژه اخیر نیروهای مسلح روسیه در میدان سرخ مسکو نیز روسیه با رونمایی سیستم دفاع ضد هوایی اس 400 تلاش کرد تا ارتقای قابلیت های نظامی و دفاعی خود را به رخ بکشد .
با این حال این ژنرال روسی با رد ادعاهای مقامات کرملین و وزارت دفاع روسیه در زمینه ارتقای توانمندی های نظامی روسیه در دهه گذشته می گوید که سیستم دفاع ضد هوایی اس 300 در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق طراحی شد و این سیستم تا حدودی کارایی های خود را حفظ کرده است اما این سیستم نمی تواند به طور نامحدود و بیش از این توسعه یابد .
از سوی دیگر این ژنرال روسی گفت که از منظر هواپیماهای جنگنده نیز روسیه فاقد توانایی هجومی گسترده است و توانایی موجود این کشور صرفا برای دفاع از حریم هوایی کشور است .
ژنرال کرنوکف در این باره افزود که در زمان اتحاد جماهیر شوروی قابلیت دفاع هوایی روسیه به گونه ای بود که قادر بود از هر 100 هواپیمای مهاجم 98 هواپیما را هدف قرار دهد اما در حال حاضر این قابلیت به 20 هواپیما از 100 هواپیما تنزل یافته است .( 20 درصد در برابر 98 درصد )
وی این وضعیت را یک فاجعه می داند .
ژنرال کرنوکف در پاسخ به سوالی درباره توانایی سیستم دفاع ضد موشکی روسیه برای مقابله با حملات موشکی احتمالی از جانب ایران یا کره شمالی گفت که روسیه در برابر موشک های کوتاه برد این دو کشور آسیب پذیر خواهد بود .
این ژنرال روسی جنگ 5 روزه روسیه و گرجستان را نمونه خوبی برای اثبات ناکارآمدی و ضعف نیروهای نظامی روسیه خواند و گفت در آن جنگ در اثر ناهماهنگی موجود بین واحدهای نظامی روسیه یک هواپیمای جنگنده روسی از سوی نیروهای خودی ساقط شد و این نشان از عمق ناهماهنگی و نابسامانی موجود در سیستم دفاعی و نظامی روسیه است .