Pantsyr-S  به خدمت نیروی هوائی روسیه درآمد

هر سیستم S-400  توسط 3 دستگاه Pantsyr محافظت میشود



نیروی هوائی روسیه در ماه مارچ، اولین واحدهای سیستم دفاع ضدهوائی برد کوتاه Pantsyr-S را به خدمت درآورد. Pantsyr به تدریج جایگزین سیستمهای قدیمی تر Tunguskaخواهند شد. 10 سیستم مذکور از سایت مونتاژ دفتر طراحی KBP واقع در Tula به منطقه ای به نام Alabino, در نزدیکی مسکو منتقل شدند. (سیستمهای مذکور در رژه پیروزی 9 می در مسکو شرکت داشتند). آنچه که غیر عادی به نظر میرسد، این است که این اولین سیستمها برای محافظت از موشکهای دور برد سطح- به- هوا به کار گرفته شده اند.
به گفته ژنرال Sergey Razygraev, معاون فرمانده دفاع هوائی روسیه، آتشبارهای Pantsyr در هنگ دفاع هوائی  606 واقع در Elektrostal, در نزدیکی مسکو مستقر خواهند شد. ژنرال Sergey Razygraev می افزاید: چند سال قبل این منطقه به موشک های دوربرد S-400 Triumf  مجهز شد که اکنون توسط سیستم های Pantsyr محافظت میشود. به گفته معاون فرمانده دفاع هوائی روسیه،
هر سیستم S-400  توسط 3 دستگاه Pantsyr محافظت میشود.
KBP در دهه 90 کار توسعه سیستم های Pantsyr را بر اساس Tunguska آغاز نمود. این سیستم دفاع هوائی جدید کوتاه برد برای محافظت از واحدهای نظامی و سایت های استراتژیک نظامی و صنعتی طراحی شده است. اولین نمونه آزمایشی Pantsyr در سال 1994 تکمیل و یکسال بعد در نمایشگاه هوائی MAKS به نمایش عموم گذاشته شد اما سپس توسعه آن بدلیل کمبود بودجه دولتی به کلی متوقف گشت.
این برنامه در اوایل دهه 2000 احیاء شد. دلیل آن سفارش 50 سیستم Pantsyr-S1  (نمونه صادراتی) به ارزش 734 میلیون دلار با امکان افزایش 28 سیستم بیشتر  توسط امارات بود. Pantsyr بدینگونه اولین سیستم جدید تسلیحاتی روسیه بود که برای صادر ات طراحی میگشت. بر طبق قرارداد،‌ KBP باید کار توسعه را ظرف 2 سال به اتمام و سیستمها را در سال 2005 تحویل میداد. کار تحویل با تاخیر انجام پذیرفت زیرا طراحان در سال 2006 نمونه توسعه یافته را تکمیل کردند.
کار توسعه شامل افزایش قدرت آتش و سیستم  راداری جدید میشد. هر سیستم مجهز به 12موشک SA-22 Greyhound / 57E6 هدایت شونده با برد 20 کیلومتر به اضافه 2 توپ 30 م م با نواخت آتش بالا 2A38M  بود. طراحان رادار رهگیری ابتدائی Pantsyr را که توسط Phazatron-NIIR,  طراحی شده بود را با رادار رهگیری چندمنظوره آرایه فازی با برد شناسائی 28 کیلومتر که توسط  KBP طراحی شده بود را جایگزین کردند.این توسعه Pantsyr را قادر ساخت تا قادر به رهگیری و درگیری با 4 هدف (قبلا 2 هدف) و محیط رهگیری ابتدائی هدف از ارتفاع 10 کیلومتر به 15 کیلومتر افزایش پیدا کند.
این سیستم همچنین مجهز به ایستگاه رادار فرکانس فوق-بالا میباشد که قادر میسازد تا اهداف از 36 کیلومتری شناسائی شوند. طبق گزارشها ، سیستم جدید قادر است تا با اهدافی با سرعت Mach 3.5  در ارتفاع 15,000  متری و در برد 20,000  متری درگیر شود. کشور امارات برای این سیستم جدید، شاسی 8*8 MAN  آلمان را برگزید. از دیگر تجهیزات خارجی نصب شده بر روی سیستم Pantsyr-S1 ، سیستم تصویری حرارتی ساخت Sagem فرانسه بود. نیروی هوائی روسیه از وسیله نقلیه8*8   Kamaz-6350 استفاده میکند.
تست های Pantsyr برای نمونه صادراتی و نیروی هوائی روسیه در سال 2006 در میدان آتش Kapustin Yar  واقع در جنوب روسیه آغاز گشت. تست های  ارزیابی مشتری در سال 2007 در امارات آغاز شد. از آن زمان، KBP سفارشاتی از کشورهای سوریه و الجزایر دریافت کرده است. این دو کشور شاسی Kamaz را برای خود انتخاب کرده اند. تحویل سیستم به امارات از سال گذشته آغاز شده است. همچنین به نظر میرسد که سوریه اولین کشوری باشد که این سیستم را بدست آورده است.