جنگنده‌های ارتش به سامانه جدید جنگ الکترونیک مجهز شدند

خبرگزاری فارس: معاون عملیات نیروی هوایی ارتش از تجهیز جنگنده‌های این نیرو به سامانه جدید جنگ الکترونیک خبر داد.


امیر خلبان سید محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به رزمایش ولایت 89، نحوه عملکرد هواپیماهای این نیرو در بخش پشتیبانی رزمی رزمایش را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: اقدامات یگان پهپاد نیروی هوایی در گرفتن و ارسال تصاویر به مرکز فرماندهی و کنترل نیز موفقیت‌آمیز بوده است.
وی همچنین از حضور هواپیماهای جنگنده و رهگیر نیروی هوایی که مجهز به سامانه جدید جنگ الکترونیک شده‌اند خبر داد و افزود: این سامانه اخیرا توسط متخصصان جهاد خودکفایی نهاجا طراحی و ساخته شده است که عملکرد قابل قبولی نیز از خود به نمایش گذاشت.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش، کشف، شناسایی و انهدام جنگنده‌های دشمن فرضی در ارتفاع پست، پرواز در محیط اشباع از جنگ الکترونیک بدون کمک از برخی سیستم‌های موجود در هواپیما و حضور هواپیماهای سوخت‌رسان را از دیگر ویژگی‌های این رزمایش برشمرد و اضافه کرد: شنود الکترونیکی توسط نوعی هواپیما و نیز حضور هواپیماهای گشت دریایی از جمله موارد حائز اهمیت در این عملیات واقعی بود.


در پنجمین روز از رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89


"میراژ"های نیروی هوایی بر فراز آسمان دریای عمان دیوار صوتی را شکستند
جاسک - "میراژ"های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌ بار به پرواز درآمدند و بر فراز دریای عمان دیوار صوتی را شکستند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامیایرنا، هواپیماهای "میراژ" نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بر فراز ناوشکن‌های نیروی دریایی در دریای عمان پرواز کردند و اقدام به عملیات رهگیری و شناسایی در منطقه عمومی رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 نموده و اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.
این برای نخستین بار است که نیروی هوایی به صورت عمده و عملیاتی از "میراژ"های خود در یک رزمایش تاکتیکی بهره‌برداری می‌کند.
همچنین در ادامه این رزمایش، "گلوله‌های چف" که برای فریب سیستم‌های موشکی و راداری دشمن فرضی استفاده می‌شوند، آزمایش و شلیک شدند.
"گلوله‌های چف" از ناوشکن‌ها شلیک شدند تا باعث فریب موشک‌های راداری دشمن فرضی که در حال قفل و شلیک بر روی شناورها می‌باشند، شده و از هدف منحرف شوند.
"چف" گلوله‌ای است که پس از پرتاب به آسمان منفجر شده و چون دارای براده‌های آلومینیوم و آهن می‌باشد، باعث اختلال در سیستم راداری دشمن در هنگام قفل سیستم موشکی و راداری بر روی شناورها شده و موجب می‌شود تا موشکی که به سمت شناور پرتاب شده است، منحرف شده و شناور از منطقه عملیاتی فرار کند.
امیر شایانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
عملیاتی شدن هواپیماهای صدف و میراژ در رزمایش ولایت 89

خبرگزاری فارس: معاون نیروی هوایی ارتش از عملیاتی شدن هواپیماهای صدف و میراژ در رزمایش ولایت 89 خبر داد.



به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، امیر نوید شایانی معاون اطلاعات و شناسایی نیروی هوایی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این هواپیما تمام شنودهای رادیویی و رادارهای منطقه و تمام فرکانس‌ها و سیگنال‌های راداری که در منطقه منتشر می‌شود را شناسایی و نوع رادار سینگال و طول موج موجود در هر منطقه را مشخص می‌کند.


وی با بیان اینکه از این هواپیما برای شناسایی و رهگیری کلیه پروازه های که در منطقه انجام می‌شود استفاده می‌کنیم، ادامه داد: این هواپیما قبلا هم پروازهای داشته و نیروهای خودی از اطلاعات آن استفاده می‌کنند.
این فرمانده نیروی هوایی در ادامه اظهار داشت: هواپیماهای میراژ که برای اولین بار در رزمایش شرکت کردند یک هواپیمای شکاری رهگیر است که در نیروی هوایی به کار گرفته شده است و عمدتا پشتیبانی نزدیک را بر عهده دارد.
وی افزود: مشابه این هواپیما در هواپیماهای نیروی هوایی می‌توان به اف 5 اشاره کرد.
شایانی با بیان اینکه میراژ دارای تجهیزات پیشرفت و به‌روز است، گفت: تسلیحات این هواپیما بهینه سازی شده و توانسته‌ایم تسلیحاتی را که بر روی هواپیماهای خودمان نصب کرده‌ایم بر روی آن نصب کنیم.
معاون نیروی هوایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: میراژ مجهز به موشک‌های هوا به هوا و بمب‌هایی است که قبلا بر روی هواپیماهای پشتیبانی خودی نصب کرده‌ایم.
نخستین بار شلیک موشک اژدر از ناوشکن جماران
موشک اژدر، در پنجمین روز رزمایش دریایی ولایت 89 ، نخستین بار از ناوشکن جماران شلیک می شود.


به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر، شلیک موشک اژدر از ناوشکن جماران، از لحاظ نظامی، توانمندی استثنایی در دنیاست که دریادلان نیروی دریایی به آن دست پیدا می کنند.
اژدرها موشک هایی هستند که برای اهداف زیر دریا به کار برده می شود.
صبح امروز در مرحله دیگری از رزمایش، حمله هوایی و بمباران یگان های شناور و سامانه های کنترل فرماندهی دشمن فرضی در دریا با هواپیماهای شکاری بمب افکن نیروی هوایی ارتش اجرا شد.
عملیات مقابله با حملات موشکی با بکارگیری سامانه های الکترونیکی چف در ناوچه های موشک انداز برای دفاع در مقابل موشک های سطح به سطح دشمن فرضی و اجرای تمرینات قطع ارتباط، سکوت کامل رادیویی و بهره گیری از مراکز فرماندهی بدون انتشار از دیگر اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش اجرا شد.
امروز همچنین یگان های پیاده، زرهی، توپخانه، مخابرات و هوانیروز نیروی زمینی ارتش، برای پشتیبانی یگانهای دریایی، از ساحل وارد رزمایش شد.
در رزمایش امروز یگان هایی از لشکر 88 زرهی، لشکر 30 پیاده گرگان، تیپ 65 نیروهای ویژه، گروه های 44 و 55 هوابرد، یگان پهن باد و هوانیروز به اجرای عملیات های پیش بینی شده پرداختند.
هواپیماهای صدف نیروی هوایی ارتش نیز برای شنود الکترونیکی، بر فراز منطقه رزمایش حاضر شدند و در ادامه جنگنده های اف 4 با هدایت رادارهای منطقه، ماموریت رهگیری هوایی را انجام دادند و جنگنده های بمب افکن میراژ اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند.
عملیات هجوم غواصان به زیردریایی‌های دشمن فرضی انجام شد
جاسک - در پنجمین روز از رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89، عملیات هجوم غواصان ویژه تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دشمن فرضی انجام شد.       

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا،در ادامه مرحله سوم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89، عملیات "اسنیک بالگرد" یا انتقال تجهیزات و آذوقه از بالگردهای سازمانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به زیردریایی‌های سبک کلاس غدیر ساخت داخل با موفقیت انجام شد.
گفتنی است از روز گذشته مرحله سوم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 آغاز شده و عصر امروز این مرحله پایان می‌یابد.
این رزمایش 6 مرحله ای تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
یگان های نیروی زمینی ارتش در نقل و انتقال رکورد جدیدی را ثبت کردند
زاهدان-سخنگوی رزمایش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یگان های نیروی زمینی طی رزمایش ولایت 89 در نقل و انتقال، رکورد جدیدی را ثبت کردند.       

به گزارش ایرنا زاهدان به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ "علی آراسته" اظهارداشت: در ادامه سلسله عملیات های رزمایش ولایت 89، نیروی زمینی در پی انتقال سریع و موفقیت آمیز یگان های عملیاتی و واکنش سریع خود به مناطق از پیش تعیین شده رکورد جدیدی را به ثبت رساند.
وی افزود: نیروهای عملیاتی نیروی زمینی درمحل های از پیش تعیین شده مستقر شدند و پست های شنود الکترونیکی و سایر یگان های اطلاعات از جمله هواپیماهای بدون سرنشین به شناسایی، تجسس و رهگیری دشمن پرداختند.
او ادامه داد: در پی این رشته عملیات های موفقیت آمیز ، استعداد و موقعیت دشمن فرضی کشف شد.
آراسته بیان کرد: در مراحل بعدی رزمایش پس از طرح ریزی های عملیاتی رزمندگان مقتدر و پیرو فرمانده معظم کل قوا سلسله عملیات های تاکتیکی خود را علیه دشمن زبون سازماندهی خواهند کرد.
براساس این گزارش،رزمایش نیروی زمینی ارتش تحت کنترل و هدایت قرارگاه عملیات جنوب شرق در جنوب سیستان و بلوچستان با حضور یگان های پیاده ، زرهی ، توپخانه ، مخابرات و هوانیروز در منطقه ای به وسعت 15 هزار کیلومتر مربع همگام با رزمایش ولایت 89 دریادلان نیروی دریایی ارتش در حال انجام است.
در این رزمایش یگان‌هایی از لشکر 88 زرهی، لشکر 30 پیاده گرگان ، تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد، گروههای 44 توپخانه و 55 هوابرد، یگان‌های پهپاد و هوانیروز به اجرای عملیات می‌پردازند.
این عملیات تحت کنترل و هدایت قرارگاه عملیاتی جنوب شرق ارتش به صورت دو طرفه کنترل شده با رویکرد جنگ ناهمتراز در حال اجراست.
هدف رزمایش ولایت 89 تمرین تامین امنیت کشتی‌های عبوری از دریای عمان و تنگه هرمز است
جاسک - فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تمرین تامین امنیت کشتی‌های عبوری از دریای عمان و تنگه هرمز هدف برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 است.       

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری روز شنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 تمرین تامین امنیت کشتی‌های عبوری تجاری و نفت‌کش ایرانی حاضر در خلیج عدن، دریای عمان و تنگه هرمز است که شب گذشته این تمرین به صورت واقعی اجرا شد.
وی با اعلام این خبر که در ساعات اولیه شب گذشته یکی از کشتی‌های تجاری ایرانی در خلیج عدن دو بار مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته است، اظهار داشت: با اقدام به موقع و سریع ناوگروه اعزامی نیروی دریایی به خلیج عدن، دزدان متواری شدند.
سیاری ادامه داد: در حال حاضر این کشتی تجاری تحت اسکورت نیروی دریایی به سمت مقصد در دریای عمان درحال حرکت است.
وی یکی دیگر از اهداف رزمایش را ارتقای روحیه سلحشوری نیروهای دریایی ارتش دانست و گفت: از امروز و با شروع مرحله سوم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 وارد فاز تاکتیکی می‌شویم که همه نیروهای حاضر در تنگه هرمز، شمال اقیانوس هند و مدار 22 درجه گسترش یافته‌اند.
دریادار سیاری افزود: در بازدیدی که از بخش‌های مختلف و کارکنان حاضر در رزمایش داشتم، مشاهده کردم که به طور کامل روحیه سلحشوری در این افراد وجود دارد و به این هدف دست یافته‌ایم.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش: عصر امروز پرتاب اژدر جنگی از زیردریایی انجام می‌شود
جاسک - جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی،گفت: عصر امروز و در ادامه مرحله چهارم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89،اژدر جنگی از زیردریایی راهبردی این نیرو به اهداف واقعی پرتاب خواهد شد.       

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، امیر دریادار غلام بی‌غم روز دوشنبه درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صبح امروز و در آغاز مرحله چهارم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 وارد فاز پرتاب‌ها شده‌ایم، افزود: امروز پرتاب‌های موشک از جنگنده‌های نیروی هوایی، هلی‌کوپترهای کبری نیروی زمینی و قایق های تندرو نیروی دریایی با حجم سنگین شلیک موشک‌ها بر روی اهداف دشمن فرضی انجام شد.
وی ادامه داد:بعدازظهر امروز نیز پرتاب اژدر جنگی از زیردریایی‌های راهبردی نیروی دریایی ارتش به اهداف واقعی اجرا می‌شود.
بی‌غم با تاکید بر اینکه در روز ششم رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 به‌طور کامل به اهداف خود دست یافته‌ایم،اظهار داشت: سیستم‌های مختلف مخابراتی، شنودی، رهگیری، عملیاتی و تجهیزات جدید خود را در این رزمایش تاکنون آزمایش کرده‌ایم.
وی با اشاره به پرتاب روز گذشته اژدر از ناوشکن جماران، تصریح کرد: این اژدر سلاحی هوشمند است که فقط تعداد کمی از کشورهای جهان قادر به ساخت آن می‌باشند.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش هدف از اجرای رزمایش بزرگ دریایی ولایت 89 را نشان دادن توان بازدارندگی جمهوری اسلامی و ارتش در آب‌های آزاد و بین‌المللی دانست و ادامه داد: هم‌اکنون ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران در برابر دزدان دریایی در خلیج عدن دفاع می‌کند و به همین دلیل احتیاج داریم که هماهنگی‌های بیشتری بین سایر نیروهای ارتشی با نیروی دریایی برقرار کنیم زیرا این نیرو در نوک پیکان دفاع از کشور در برابر تهدیدات قرار دارد.
وی دیگر ویژگی رزمایش ولایت 89 را گستردگی آن در آب‌های آزاد و سرزمینی کشورمان عنوان کرد و گفت: در رزمایش ولایت 89 ناظرین خارجی از کشورهای دوست و همسایه شرکت دارند زیرا معتقدیم که باید امنیت منطقه را خودمان تامین کنیم که در همین راستا در سال گذشته هم رزمایشی دریایی با همکاری کشور عمان برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی برگزار کردیم.
دریادار بی‌غم در پایان از تمامی کشورهای دوست و همسایه دعوت کرد در رزمایش‌های آتی نیروی دریایی که در حجم و ابعاد وسیع‌تری انجام می‌شود، شرکت کنند.
دومین مرحله رزمایش نیروی زمینی ارتش با موفقیت به پایان رسید
چابهار- دومین مرحله رزمایش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب سیستان و بلوچستان دقایقی پیش با اجرای آتش سنگین با موفقیت به پایان رسید.       





فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: این مرحله از رزمایش با هدف نابودی و متوقف کردن دشمن فرضی به پایان رسید.
امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" در حاشیه این رزمایش به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این عملیات یگان های مستقر در رزمگاههای مختلف نیروی زمینی برای مقابله با دشمن فرضی استقرار یافته بودند.
او افزود: دشمن فرضی در این مرحله از طریق آب های آزاد پس از عبور از لایه های دفاعی نیروی دریایی ارتش وارد خاک جمهوری اسلامی شد.
وی بیان کرد: دشمن پس از شکستن لایه های دفاعی نیروی دریایی توسط شناورها، یگان های زیرسطحی، تکاوری دریایی و سایر اقدام ها قدم بر ساحل ایران گذاشت.
امیر پوردستان بیان کرد: در این مرحله رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با لایه های دفاعی که ایجاد و ساماندهی کرده بودند، به دشمن ضربه وارد کردند.
وی افزود: نیروی زمینی با استفاده از انواع سلاح های سنگین و سبک در مسیر حرکت دشمن فرضی به سمت خاک ایران به او ضربه های سنگینی را وارد کرد.
او ادامه داد: در نهایت با اجرای آتش سنگین، دشمن متوقف شد و نیروی زمینی در این مرحله توانست از رزمگاههای خود ضربه های سنگینی را به دشمن وارد کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: نیروهای زمینی در نهایت با "تک جارویی" دشمن را به عقب راندند.
وی تاکید کرد: تمام اقدام های صورت گرفته در این مرحله از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با موفقیت به پایان رسید.
به گزارش ایرنا ، رزمایش نیروی زمینی ارتش تحت کنترل و هدایت قرارگاه عملیات جنوب شرق در نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان با حضور یگان های پیاده، زرهی، توپخانه، مخابرات و هوانیروز در منطقه ای به وسعت 15 هزار کیلومتر مربع همزمان با رزمایش ولایت 89 دریادلان نیروی دریایی ارتش در حال انجام است.
در این رزمایش یگان‌هایی از لشکر 88 زرهی، لشکر 30 پیاده گرگان، تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد، گروههای 44 توپخانه و 55 هوابرد، یگان‌های پهپاد و هوانیروز به اجرای عملیات می‌پردازند.
این عملیات تحت کنترل و هدایت قرارگاه عملیاتی جنوب شرق ارتش به صورت دو طرفه کنترل شده با رویکرد جنگ ناهمتراز در حال اجراست