رزمایش نیروی دریایی ارتش از تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود
خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رزمایش ولایت 89 در منطقه‌ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع از تنگه هرمز تا آب‌های سواحل پاکستان و هندوستان و از جنوب تا مدار 22 درجه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی صبح امروز در نشست خبری به منظور تشریح اهداف رزمایش نیروی دریایی ارتش با عنوان ولایت 89 برگزار شد، تفاوت این رزمایش با رزمایش‌های دیگر را در راهبردی‌ بودن آن و انجام این رزمایش در آب‌های آزاد دانست و افزود: رزمایش ولایت 89 در 6 مرحله و به مدت 8 روز با مشارکت یگان‌های مختلف نیروی دریایی ارتش و نیروهای هوایی، زمینی و پدافند هوایی برگزار می‌شود.
سیاری با بیان اینکه کنترل این رزمایش برای اولین بار از منطقه دوم دریایی ولایت در جاسک انجام خواهد شد، افزود: رزمایش ولایت 89 در منطقه‌ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع از تنگه هرمز تا آب‌های سواحل پاکستان و هندوستان و از جنوب تا مدار 22 درجه برگزار می‌شود.
وی نمایش اقتدار نظام اسلامی در آب‌های آزاد دریاهای جنوب، توسعه و ارتقا حضور در آب‌های آزاد، کنترل کامل کشتیرانی در منطقه رزمایش، تأمین امنیت دریایی، مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی و تروریسم دریایی، پشتیبانی رزمی از نیروهای مسلح در آب‌های دور، ارتقا توان رزمی و ایجاد هماهنگی بین نیروها را از جمله رزمایش ولایت 89 دانست و گفت: در این رزمایش آخرین دستاوردهای نیروی دریایی مانند ناوشکن جماران بکارگیری شده و تسهیلات و تجهیزات این نیرو مورد تست و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به‌کارگیری ناوشکن جماران در این رزمایش را از جمله ویژگی‌های مهم آن بر شمرد و افزود: در این رزمایش قصد داریم جدی‌بودن نظام در دفاع از منافع کشور در آب‌های آزاد را به تمام جهانیان نشان دهیم.
سیاری پیام این رزمایش برای کشور‌های منطقه را پیام صلح و دوستی عنوان کرد و افزود: ما خواهان برگزاری رزمایش‌های مشترک با کشورهای همسایه هستیم تا به جهان نشان دهیم که برای برقراری امنیت در این منطقه احتیاج به حضور کشورهای بیگانه نیست.
وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای هیچ کشوری در منطقه تهدید محسوب نشده و آن‌ها نیز تهدیدی برای ما نیستند اما جمهوری اسلامی ایران در برابر هر تهدیدی مقابله جدی خواهد کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مرحله اول این رزمایش از چند روز قبل با عنوان عملیات روانی شروع شده و در مراحل دو و سه گسترش نیروها را خواهیم داشت و در مرحله چهارم که مرحله بسیار مهمی خواهد بود وارد فاز تاکتیکی می‌شویم.
سیاری افزود: در مرحله پنجم پرتاب انواع موشک‌ها و اژدر‌های نیروی دریایی ارتش را خواهیم داشت که در این مرحله بسیاری از سامانه‌های ناوشکن جماران نیز تست می‌شود و در مرحله آخر که مرحله نمایش قدرت خواهد بود انواع شناور‌های سطحی، زیرسطحی، ناوشکن‌ها، هواپیماها و بالگرد‌های‌ نیروی هوایی رژه خواهند رفت.
وی در خصوص اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی ارتش در منطقه تحت مأموریت خود گفت: ما هر اتفاقی در منطقه و فرامنطقه را رصد کرده و تمامی توانمندی‌های کشورهای حاضر در آب‌های این منطقه را بررسی می‌کنیم.
سیاری همچنین به موضوع شناسایی اخیر یکی از هواپیماهایی این نیرو از ناو هواپیما‌بر آمریکا در آب‌های دریای عمان اشاره کرد و افزود: معمولاً ناو‌های هواپیما‌بر آمریکا در منطقه دریای عمان و جنوب پاکستان مستقر هستند که از همین منطقه علیه کشورهای افغانستان و پاکستان به انجام عملیات‌های پروازی می‌پردازند.
وی گفت: هواپیمای فرنشیپ F27 نیروی دریایی ارتش در این منطقه با پرواز بر روی ناو هواپیما‌بر آمریکایی آن را به صورت کامل شناسایی و تعداد زیادی عکس از آن گرفت که این اقدام با اعتراض آنها روبرو شد اما ما پاسخ قاطعانه‌ای به آنها دادیم.
سیاری انجام پرواز‌های شناسایی و گشت‌های کنترل را حق جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این ناو‌ هواپیما‌بر در آب‌های آزاد حضور داشت که هر کس می‌تواند در این آب‌ها حاضر شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت منطقه دوم دریایی ولایت در جاسک گفت: منطقه جنوب شرق کشور برای ما اهمیت فراوانی دارد و همزمان باید به طرف ایجاد بنادر اقیانوسی نیز حرکت کنیم.
سیاری افزود: بهترین بنادر می‌تواند در جاسک و کنارک می‌تواند احداث شود که خط تجاری شمال به جنوب است و باعث رونق این مناطق خواهد شد.
وی با بیان اینکه این موضوع در بعد نظامی نیز اهمیت فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: در حال احداث این بنادر در منطقه جاسک و کنارک هستیم که کار عمرانی آنها در حال انجام است.