ارتش ایران یکى از  3  بازوى اصلى دفاعى کشور است که باید در کنار بسیج و سپاه پاسداران از یک میلیون و 648  هزار کیلومتر مربع خاک پهناور ایران، آن هم در منطقه اى که از 3  هزار سال قبل به این سو هرگز روى آرامش به خود ندیده، دفاع کند.

ارتش ایران یکى از  3  بازوى اصلى دفاعى کشور است که باید در کنار بسیج و سپاه پاسداران از یک میلیون و 648  هزار کیلومتر مربع خاک پهناور ایران، آن هم در منطقه اى که از 3  هزار سال قبل به این سو هرگز روى آرامش به خود ندیده، دفاع کند

 مقام هاى نظامى اعتقاد دارند ارتش ایران با در اختیار داشتن بزرگترین نیروى زمینى غرب آسیا، بزرگ ترین واحد هاى زرهى، قوى ترین توان توپخانه و پر تعداد ترین واحدهاى موتوریزه از نظر تعداد، توان اول رزمى خاورمیانه را در اختیار دارد و این سخن آنگاه ارزش پیدا مى کند که دریابیم ایران این ارتش عظیم را در کنار بسیج و سپاه تنها با بودجه نظامى بسیار کمى، معادل یک سوم عربستان سعودى و نصف رژیم صهیونیستى سرپا نگه داشته است. (رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح ایران سال گذشته هزینه سرانه دفاعى ایران را  106  دلار اعلام کرد حال آن که این رقم براى ترکیه154  دلار، سوریه  280  دلار، عربستان حدود یک هزار دلار و عمان 726  دلار بوده است. ارتش ایران در حال حاضر از همه ویژگى هاى یک نیروى فرامنطقه اى برخوردار است و به گفته همه ناظران، در حال حاضر به مراتب قوى تر از سال  1357  (سال خروج مستشاران خارجى و وقوع انقلاب اسلامى) و یا پایان جنگ در  1367  است.

وجود دو رشته کوه عظیم زاگرس از شمال غربى به جنوب و البرز از شمال غرب تا شمال شرق ایران در کنار وجود کویر هاى عظیم شرقى، تپه هاى فراوان و نهرها و رودخانه هاى طویل، جغرافیاى نظامى ایران را به گونه اى طراحى کرده که نیروى زمینى ایران با قدرت دفاعى خود در کنار واحدهاى ضربتى هوایى و بالگردها قادرند اندیشه تهاجم را از فکر حریف بدر کنند، به گونه اى که جغرافیاى ایران در برابر کشورهایى نظیر عراق براى یک مهاجم خارجى به مانند جاده اى سنگلاخ در برابر اتوبانى وسیع است.

ایرانیان از هزاران سال قبل به این سو، همواره هنر جنگیدن را به نحوى نشان داده اند بطورى که در بطن خود شواهدى چون  700  سال شکست رومیان و  500  سال شکست عثمانى ها، نشان داد که ارتش ایران ، همه نیروهاى مهاجم از سمت غرب و شمال غرب را بسادگى متوقف کرده که آخرین آن نیز تهاجم نافرجام ارتش عراق در سال هاى  1359  تا  1367  بوده است.

 

 

 

* نیروى زمینى ارتش ایران

 

 

 

ستون فقرات ارتش ایران را در سال هاى اخیر، همواره نیروى زمینى تشکیل داده که این نیرو به عنوان واحدى حرفه اى در کنار سپاه و بسیج از سال 1359تاکنون حلقه دفاعى ایران را تکمیل کرده است. نباید از یاد برد که جنگ پدیده اى چندوجهى است و همان طور که در جنگ به کشتى، هواپیما، موشک و تسلیحات دیگر نیاز است، وجود مردانى را مى طلبد که پاى ثابت جنگ باشند؛ کسانى که حتى اگر جنگ سال ها به طول بینجامد زندگى دیگرى را براى خود در سنگرها تعریف کنند اتفاقى که در سال هاى جنگ رخ داد و مردان نیروى زمینى در بعضى موارد سوابقى بالاى  18  ماه حضوردر جبهه را تجربه کردند.

نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى ایران به طور قطع امروز به مراتب آماده تر از مهرماه سال  59  است، زمانى که تنها با 2  لشکر در غرب و جنوب در برابر  12لشکر عراق دفاع کرد. نیروى زمینى ایران در حال حاضر با بهره گیرى از ده ها لشکر باسابقه از قوى ترین واحدهاى کماندویى و نیروى مخصوص بهره مند است که بعضى از این واحدها حداقل  4  دهه داراى تجربه هستند. ارتش ایران همچنین در کنار تانک هاى قدرتمند و بازسازى شده چیفتن از تانک هاى پیشرفته (که توسط صنایع داخلى ساخته شده) بهره مى برد. اگرچه تعداد تانک هاى ایران اعلام نشده اما رسانه هاى خارجى و نشریات تخصصى، ارقام آن را 3  تا  5  هزار دستگاه تخمین زده اند که این ارقام از قطعیت برخوردار نیست؛ چرا که ایران با توجه به این که تانک هاى مورد نیاز خود را به طور مستقیم مى سازد به طور طبیعى آمار آن محرمانه مى ماند. البته شکى نیست که تانک هاى ایرانى بیشتر از هر قدرت منطقه اى غرب آسیا حتى اسرائیل و ترکیه است. ویژگى تانک هاى ایرانى در نوسازى گسترده آنها از بعد از جنگ  8  ساله به این سو است چرا که بیشتر ارتش هاى جهان از کهنگى نیروهاى زرهى خود در رنج هستند.

ارزش دیگر نیروى زمینى ایران، در قدرت بالاى جابه جایى آن است.در مانورهاى ولایت، ذوالفقار و نظایر آن نیز ناظران داخلى و خارجى شاهد جابه جایى سریع صدها هزار سرباز و هزاران تانک و نفربر از مسافت هاى دور بودند.