این هلی کوپتر یک موتوره و دو پره ای ،یک هلی کوپتر شناسایی نظامی است که در پشتیبانی از نیروهای نظامی امریکا در سراسر جهان از جمله هائیتی ،سومالی و خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است .هلی کوپترهای Kiowa در سالهای 2002 و 2003 نیز به ترتیب مورد استفاده نیروهای سازمان ناتو در بوسنی و امریکا در عملیات آزاد سازی کشور عراق قرار گرفت .


مورد استفاده این هلی کوپتر ،بکارگیری آن به عنوان یک هلی کوپتر تک ور شناسایی است ،اما می توان به اختسار آنرا به تجهیزات جانبی و سکوهای بیرونی مخصوص حمل بار مجهز نمود .در اینصورت هلی کوپتر Kiowa قادر به حمل بار تا 2000 پوند خواهد بود ،از دیگر موارد استفاده این هلی کوپتر تخلیه پزشکی مجروحین از راه هوایی است که می توان دو مجروح بستری بر برانکارد و تجهیزات لارم را که مجموعا بالغ بر 320 کیلوگرم می باشد ،حمل کرد . هلی کوپتر Kiowa را می توان برای حمل 6 سرباز و جهت انجام ماموریت های امنیتی و شناسایی نقطه حساس مورد استفاده قرار داد .

دو هلی کوپتر Kiowa را می توان در یک هواپیمای C-130 حمل و جابجا نمود .چنانچه این هلی کوپتر در ترابری هوایی مورد استفاده واقع شود ،می توان آنتن IFF و دوربین نصب شده بر روی دکل هلی کوپتر و کاتر سیم را از مجموعه تجهیزات آن حذف نمود و همچنین می توان دنده فرود جهت کنترل کاهش ارتفاع نصب کرد . هلی کوپتر Kiowa مدل OH-58D نسل جدیدی از هلی کوپترهای شناسایی نظامی است که در خدمت ارتش امریکا قرار گرفته است .

کابین خلبان :

هلی کوپتر Kiowa نخستین هلی کوپتر ارتش امریکا بود که دارای کابین خلبان تمام شیشه ای است ،این کابین مجهز به سیستم های پرواز Sperry هدف یاب و ردیاب هدفهای متحرک ،سیستم ANVIS (سیستم دوربین های هوایی دید شبانه) و نمایشگر های قابل نصب بر روی کلاهخود است .


نمایشگرهای چند کاره نصب شده در کابین خلبان ،کنترل مخابراتی و اطلاع رسانی از وضعیت را انجام می دهد و دارای یک دوربین ویدئویی نصب شده بر دکل هلی کوپتر است .این دوربین تصاویر مربوط به ماموریت را که توسط تصویربردارهای حرارتی و دوربین های تلوزیونی تهیه می شود در خود ضبط می کند و در کابین خلبان در معرض دید قرار می دهد .


جنگ افزارها (سیستم تسلیحاتی) :

هلی کوپتر Kiowa مدلOH-58D مجهز به دو Pilon (دروازه) جنگ افزاری سریع التغییر است که هر پیلون را می توان به دو موشک Hellfire هفت راکت 70 میلیمتری Hydra ،دو موشک هوا به هوای stinger یا یک مسلسل ثابت جلویی با کالیبر 50 مجهز نمود .

دکمه های کنترل کامپیوتری که در سوئیت اجرای ماموریت نصب شده ،زیر سیستمهای استاندارد این هلی کوپتر به شمار می روند که هدف مورد نظر را از 10 متری تشخیص می دهند و موقعیت مکانی آنرا مشخص می کنند .


اقدامات متقابل :

سوئیت اقدامات ضد الکترونیکی شامل یک سیستم تولید پارازیت مادون قرمز با نام AN/ALQ-144 گیرنده های رادار اعلام خطر هوایی و آشکار ساز لیزری است .


دیده بانی و کنترل آتش :

دوربین (MMS) ساخت شرکت بوئینگ نام دوربینی است که بر دکل هلی کوپتر و بالای پره های هلی کوپتر نصب شده و به آن امکان می دهد تا در هنگام شب و روز براحتی قادر به تشخیص سیستم های تسلیحاتی دشمن با بیشترین برد باشد و خود کمترین احتمل دیده شدن را داشته باشد .

دوربین MMS شامل یک مجموعه سنسور به شرح زیر است : دوربین تلوزیونی با قابلیت تمایز بالا و تشخیص هدف با برد بلند ،تصویر بردار حرارتی برای جهت یابی ،ردیاب و مسافت یاب ،مسافت یاب لیزری و آشکار ساز برای هدایت موشک های Hellfire و راکت ها و یک دوربین با سنسورهای فعال در حین پرواز که مجب هم محور شدن سلاح ها با دستگاه کنترل آنها میگردد.

ردیاب / مسافت یاب لیزری نیز مشابه با سیستمی است که در هلی کوپتر کبری مدل AH-1 کار گذاشته شده است .همچنین تصویربرداهای حرارتی و سیستم های آشکار ساز هدف در این مدل بهسازی شده اند .


سیستم های مخابراتی و جهت یابی :

هلی کوپتر OH-58D مجهز به سیستم AHRS و سیستم CYPS (تعیین موقعیت جهانی) و سیستم هدایت کننده داخلی است.همچنین وجود یک سیستم بارگذاری اطلاعاتی موجب شده تا اطلاعات جهت یابی و فرکانسهای رادیویی پیش از انجام ماموریت ،در سوئیت مخابراتی هلی کوپتر ذخیره گردد .

تجهیزات ماموریتی هلی کوپتر شامل یک مودم اطلاع رسانی برای ایجاد ارتباطات دیجیتالی با صحنه عملیات می باشد ،سیستم مخابراتی هلی کوپتر بر اساس امواج ضد پارازیت VHF , FM ساخته شده است .


موتور :

هلی کوپتر Kiowa دارای موتور توربینی مدل 250 و با 485 کیلووات قدرت است .سیستم انتقال نیرو در حدود 475 کیلووات نیرو را به هلی کوپتر انتقال می دهد .موتور و سیستم انتقال نیرو در این هلی کوپتر بهسازی شده و در برابر افزایش شدید دما و شرایط نامساعد آب و هوایی مقاوم شده است .