stryker_1.jpg

توپ 120 میلیمتری تانک آبرامز ، مسلماً سلاحی کار آمد برای ارتش ایالات متحده در هر ماموریت جنگی است ، ولی این تانک با وزنی بیش از 60 تن نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی های بسیار برای جابه جایی وانتقال یافتن به نقاط مورد نیاز در سراسر دنیا است . آبرارمز بزرگتر از آن بوده که در یک هواپیمای C130 نیروی هوایی جا شود . علاوه بر آن خودرویی با قدرت آتش و زره بیشتر نیازمند سیستم پشتیبانی پیچیده تری نیز هست و این به معنی سربازان آموزش دیده بیشتر برای به حرکت درآوردن و تکنسین های بیشتر برای تعمیر و نگهداری و قطعات بیشر مورد نیاز است ، بنا بر این اغلب ، قدرتمند ترین تجهیزات و خودروهای زرهی سخت ترین نمونه برای انتقال سریع به مناطق جنگی هستند . و مکانهایی وجود دارد که M1 نیرومند میتواند در زمانی مناسب به آنجا فرستاده شود و مفید واقع شود .
پروژه استرایکر ارتش ایالات متحده تلاشی برای یافتن یک تعادل کار آمد بین قدرت و توانایی جا به جایی بوده و خودرویی است که به اندازه یک تانک مهلک و همانند یک هامر نظامی پر سرعت است و میتواند در کمتر از 96 ساعت در هر جای دنیا آماده سرویس دهی شود .
استاریک توسط یک کنسرسیوم از کمپانی ها که توسط کمپانی جنرال داینامیک لند سیستمز و جنرال موتور دیفنس رهبری میشد ساخته شده است . این خودرو یک طراحی دوباره از پروژه LAN یا خودروی سبک جنرال داینامیک است .
پروژه استرایکر خانواده ای از خودروهای زرهی همسان ولی ویژه و مخصوص که همه آنها از قطعات ، تکنولوژی ها و ساختار ابتدایی یکسان بهره میبرند را بوجود آورده است ، این خودروها در نهایت تمامی اهداف عملیاتی ارتش را تحت پوشش خود خواهند گرفت .
کنسرسیوم مذکور ، ترکیب و اشکال مختلف زیر را برای استرایکر ساخته و یا در حال ساخت آنها است :
ICV : خودروی نفربر استرایکر ، MGS سیستم تسلیحاتی متحرک ، RV : خودروی شناسای ، ESV : خودروی دسته مهندسین ، MEV : آمبولانس نظامی ، ATGM : خودروی موشک انداز موشکهای هدایت شونده ضد تانک .
از آنجا که انواع گوناگون استرایکر بسیار به هم نزدیک میباشند ، همه آنها در صورت نیاز میتوانند از قطعات هم استفاده کنند و نیازمند تکنیسین ها و قطعات یدکی کمتری هستند ، بنابراین فضای کمتری را در یک هواپیما اشغال میکنند . در تئوری ، یک نوع استرایکر حتی میتواند در مدت زمان کوتاهی به مدل دیگر تبدیل شود و این مزیت بزرگی است که ارتش را بسیار انعطاف پذیر و آماده میکند .
تایرها ، موتورها و سیستم تعلیق
استرایکر بر روی هشت چرخ به حرکت در می آید و از این جت با تانکها و نفر بر های زرهی متفاوت است . مسلماً خودروی دارای چرخ ، سریع تر از نمونه دارای زنجیر است ولی زنجیر ها این توانایی را به تانک میدهند تا در سطوح و نواحی متفاوت و گسترده تری به حرکت در آیند . بنابراین تایر های استرایکر با تکنولوژی جدیدی ساخته شده اند که آنها را تقریباً همانند زنجیر تانک تطبیق پذیر میسازد .
کمپانی Eaton/Dana یک سیستم کنترل فشار مخصوص به نام CTIS برای هشت تایر استرایکر طراحی نموده و ساخته است . بنابراین آنها از داخل استرایکر به دلخواه تنظیم باد شوند . این بدین معنی است که خدمه استرایکر میتوانند ارتفاع شاسی و قدرت تعلیق چرخها را بر طبق شرایط محیطی تنظیم نمایند و به آن تحرک و پویایی بیشتری نسبت هب یک خودرو با فشار تایر ثابت دهند . یک صفحه کنترل در داشبورد به سنسورها و شیلنگ های فشار متصل به هر تایر وصل است . این سیستم امکان کنترل فشار دقیق تایر را برای خدمه فراهم مکند تا خدمه با فشار یک دکمه تغییرات لازم را اعمال نمایند . استرایکر با حداکثر سرعت 105 کیلومتر بر ساعت سریع تر از یک تانک است و علاوه بر آن به مدد سیستم CTIS همانند تانک در هر زمین و ناحیه سخت و نرمی به حرکت در آید . CTIS همچنین در حمل و نقل کردن کردن استرایکر نیز سهم دارد ، به طوری که خدمه استرایرک میتوانند با کاهش باد تایر ها آن را برای حمل با هواپیماهای باربری جمع و جور تر سازند . تایر ها از یک سیستم مستقل هیدرو پنوماتیک نیتروژنی بهره مند هستند . این سیستم که در هماهنگی با سیستم CTIS است ، یک حرکت نرم در ارتفاعهای مختلف از سطح زمین را برای استرایکر فراهم میکند .
350 سب بخار خروجی از موتور توربو دیزل کاترپیلار استرایکر میتواند به صورت قابل انتخاب به هر شش چرخ و یا چهار چرخ آن منتقل شود . سیستم انتقال قدرت این خودروی زرهی نیز اتوماتیک و شش سرعته بوده و توانایی حرکت مع را دارد . همچنین میتواند با یک مخزن پر 53 گالنی از سوخت دیزا 531 کیلومتر راه برود . موتور این خودروی نظامی 580 فوت پوند گشتاور در 1400 دور در دقیقه تولید میکند . همچنین استرایکر میتواند بیش از 2950 کیلوگرم محموله با خود حمل کند و قدرت لازم برای کشیدن 4536 کیلوگرم بار اضافی که با زنجیر به آن وصل شده باشد را دارد .
از آنجا که موتور استرایکر همان موتور مورد استفاده در خودروهای ارتشی کلاس متوسط است ، میتوان در آنها از قطعات آنها نیز استفاده کرد تا این خودرو در هر شرایطی کارآمد و مفید باشد .