پایگاه اینترنتی روزنامه "جروزالم پست" روز شنبه نوشت: تحویل اولین مرحله از موشک‌های ضدهوایی و سیستم‌های پدافندی زمینی پنتسیر به سوریه آغاز شد.

این روزنامه به‌نقل از روزنامه روسی "نزاویسمایا" افزود: تحویل محموله- ها بر اساس توافق بین دمشق و مسکو صورت می‌گیرد و قرار است 50 دستگاه از این سیستم به ارزش900 میلیون دلار تحویل سوریه شود.

پایگاه اینترنتی روزنامه "جروزالم پست" روز شنبه نوشت: تحویل اولین مرحله از موشک‌های ضدهوایی و سیستم‌های پدافندی زمینی پنتسیر به سوریه آغاز شد.

این روزنامه به‌نقل از روزنامه روسی "نزاویسمایا" افزود: تحویل محموله- ها بر اساس توافق بین دمشق و مسکو صورت می‌گیرد و قرار است 50 دستگاه از این سیستم به ارزش 900 میلیون دلار تحویل سوریه شود.

این گزارش افزود: مقامات روسیه در صورتی با فروش این تجهیزات به سوریه موافقت کردند که این کشور تضمین دهد این سیستم‌ها را به‌کشور ثالثی نفروشد.

دوستان اخیرا" ایران از طریق سوریه به یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین سیستمهای دوگانه توپخانه و موشکی برد کوتاه دنیا دست یافته است . نام این سیستم پنتسیر PANTSIR می باشد. ایران اخیرا" هزینه تجهیزات پیشرفته نظامی را که سوریه خریداری کرده پرداخته است که مبلغ آن بیش یک میلیارد دلار تخمین زده میشود

این تجهیزات ساخت روسیه بوده و در میان آنها جنگنده های MIG-31E و MIG-29 M2 و همین سیستم پدافند هوائی پنتسیر دیده میشود. وظاهرا" حدود 10 یگان از این سیستم نیز به ایران منتقل گردیده است

به این عکسها توجه بفرمائید

 


این سیستم در واقع مدل ارتقاء یافته پدافند تانگوسکا (Tunguska) میباشد که اولین تغییر آن تبدیل سیستم زرهی شنی دار به سیستم چرخدار میباشد.لطفا" به تصویر تانگوسکا در پائین تایپیک نیز توجه کنید
گفته میشود که امارات متحده عربی هم تعدادی از این سیستم را خریداری کرده است.لازم به ذکر میدانم که بنا به ادعای برخی منابع حتی جنگنده های MIG-31E و MIG-29 M2 نیز به ایران راه یافته اند که امیدوارم صحت داشته باشد. بکار گیری این سیستم به همراه TOR-M1 (و S-300 های احتمالی) جدا" یک دیواره آتش اطمینان بخش و موثر را برای ایران به ارمغان  می آورد.