خبرگزاری فارس: جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به دکترین "استقلال تاکتیکی نیروهای پدافندی " ایران گفت: سرعت و برد عملیاتی سیستم‌های پدافندی با تلاش متخصصان کشورمان ارتقاء یافته و در مقایسه با نمونه‌های قبلی، شاهد جهشی در این حوزه هستیم.

امیر سیدرضا طاهری جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس به تشریح ویژگی های رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت و ابتکارات موجود در ان پرداخت.
وی با بیان اینکه با توجه به اصل زمان و سرعت فنآوری روز، به سمتی حرکت می‌کنیم که مشکل زمان در تحرک و جابجایی تقلیل یابد و مدیریت کاهش زمان را در اختیار داشته باشیم، گفت: انتظار سرعت، فعالیت دقیق در کمترین زمان و به‌روز کردن سامانه‌ها و مجموعه‌های پدافندی از اهداف ما است تا در کوتاه‌ترین زمان اقدام به دریافت اطلاعات و انجام عکس‌العمل کنیم.
این مقام مسئول در ارتش جمهوری اسلامی ایران یاداور شد: حجم انبوه، دامنه وسیع پوشش و پنهان‌کاری، از اصول مهم ما است چرا که غافلگیری چنین شاخصه‌هایی را لازم دارد.

* شبکه یکپارچه پدافندی دارای ارتباط مطمئن و لایه‌های مختلف است

به گفته جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با توجه به وسعت کشور و گوناگونی تجهیزات پدافندی، برای اینکه نیروهای عمل‌کننده انفرادی عمل نکنند و رادارها، سامانه‌های موشکی و توپخانه در کنار نیروها به صورت منسجم عمل نمایند، باید تحت نظارت مدیریت و مرکز تصمیم‌گیری مشخصی باشند تا تدابیر فرمانده به آنها ابلاغ شود.
وی یادآور شد: ما در دورترین نقاط کشور هم از هرگونه تحرک مشکوک چه در داخل منطقه نبرد و چه بیرون آن مطلع شده و هدایت متمرکز و اجرای غیرمتمرکز را با شبکه یکپارچه پدافندی خود اجرا خواهیم کرد.
طاهری با تشریح سامانه مدیریت یکپارچه و منسجم پدافند هوایی کشور تاکید کرد: همچنین نیروها به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که در صورت قطع ارتباط، با استقلال تاکتیکی عمل کرده و دستورات را اجرا کنند.
این فرمانده عالی‌رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: نیاز هر شبکه، یک ارتباط مطمئن و لایه‌های مختلف با طبقات تعریف شده است و ما در لحظه می‌دانیم که در دورترین نقاط کشور چه اتفاقاتی افتاده و بر این اساس، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

* تبدیل سامانه های ثابت پدافندی به متحرک

جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: با توجه به ساختار جدید پدافند هوایی ارتش و توجه به این اصل که یکی از مولفه‌های قدرت نظامی داشتن برتری هوایی است، برای مقابله با این برتری هوایی دشمن باید اقدامات آنها را به خوبی شناسایی و مقابله کنیم.
وی افزود: جلوگیری از تحرکات دشمن در کنار اطلاع آنها از پاسخ به موقع، در زمان و نیز وارد شدن خسارت کافی، موجب بازدارندگی در تهدید خواهد شد و هیچ کس فکر تجاوز به نظام اسلامی را در سر نخواهد پروراند.
امیر طاهری یاداور شد: در دوران گذشته مانند زمان جنگ، پدافند هوایی ماموریت پشیبانی رزمی و تامین امنیت هوایی را بر عهده داشت اما امروز با جدا شدن پدافند از بخش پروازی، ما اولین نیروی عمل کننده هستیم و به خاطر اینکه اولین خاکریز در مقابل دشمن به شمار می‌رویم، باید خود را به انواع وسایل بازدارنده مجهز کنیم.
به اعتقاد وی، هدف از این رزمایش بزرگ ایجاد هماهنگی و انسجام و تعامل نیروهای پدافندی ارتش، سپاه، بسیج و ناجا و تمرین زبان مشترک در دفاع است.
جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: ما تاکتیک‌های جدید دفاعی را بر مبنای صحنه نبرد آزمایش کرده‌ایم و تحرک و سرعت در جابجایی سامانه‌ها که اکثر آنها متحرک هستند را در صحنه نبرد عملیاتی کرده‌ایم.

* تلاش برای افزایش دقت در شلیک‌های پرحجم

آزمایش قابلیت فرماندهان و تست عملی شیوه آموزش کارکنان، از دیگر محورهای مورد توجه در این رزمایش بوده است که امیر طاهری به آن اشاره کرد و گفت: همچنین استقلال تاکتیکی مناطق نبرد با موفقیت آزموده شد.
وی همچنین از عملیاتی شدن موفق شبکه فرماندهی کنترل تاکتیکی و سیار برای جنگ‌های ناهمگون خبر داد و افزود: همچنین ارزیابی نحوه عملکرد و امکان اخلال و قطع این شبکه را نیز در این رزمایش مورد تست قرار می‌دهیم.
طاهری تصریح کرد: بکارگیری سامانه‌های جدید پدافندی و بهینه شده از دیگر ویژگی این رزمایش است که با توجه به گستردگی 600 هزار کیلومتری منطقه نبرد و استفاده از سامانه‌های بومی که برد، سرعت و ارتفاع آنها ارتقاء یافته است، ‌می‌تواند با هر تهدیدی مقابله کند.
جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به اینکه اکنون انواع تجهیزات راداری شامل هشدار اولیه، تاکتیکی و پوشش خلاء، در اختیار این قرارگاه است، گفت: استفاده از انواع آتشبارها‌ی موشکی، سامانه‌های ارتباطی با برد و فرکانس مختلف و نیز تلاش برای افزایش دقت در شلیک‌های پرحجم مورد توجه ما بوده است و آزمایش‌ها نیز تاکنون از موفقیت این سامانه‌ها خبر می‌دهند.
وی در پایان گفت: نیروهای پدافند در هر لحظه و هر جای کشور با آمادگی کامل حضور دارند و هرگونه تحرکات منطقه تحت نظر آنها است و هر تهدیدی را با صلابت در جای خود نابود خواهیم کرد.