خبرگزاری فارس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: چرا بایستی موشک‌های دفاعیS300 که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران مورد توافق قرارگرفته است، مجوز ارسال دریافت نمی‌کند و بیش از 6 ماه است از وقت تحویل آنها از طرف روس تخطی شده است
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از معاونت فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح،سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص تعاملات تسلیحاتی ایران و روسیه اظهار داشت: آیا استراتژیست‌های روسیه اهمیت ژئوپولتیک ایران را در امنیت روسیه در نظر نمی‌گیرند، چرا بایستی موشک‌های دفاعی S300 که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران موردتوافق قرار گرفته است، مجوز ارسال دریافت نمی‌کند و بیش از 6 ماه است از وقت تحویل آنها از طرف روس تخطی شده است.
عضو شورای امنیت ملی در ادامه افزود: ما از دوستان روس در همسایه شمالی گله داریم و امیدواریم این یادآوری دوستان روسی را به تسریع درتحویل مورد قرارداد تشویق کند.
قراردادی حساس و بحث‌انگیز

ایران و روسیه قرارداد مربوط به معامله موشک‌های اس ??? را سال ????امضا کردند، اما به رغم پیگیری‌های ایران هنوز این قرارداد جنبه‌ی اجرایی پیدا نکرده است. سفر مصطفی محمد نجار، وزیر سابق دفاع ایران، در بهمن سال ???? به مسکو نیز نتوانست رهبران روسیه را به اجرای قرارداد یادشده متقاعد کند.
قراداد تحویل موشک‌های اس ??? به موضوعی حساس در مناسبات میان روسیه از یک‌سو و غرب و اسرائیل از سوی دیگر بدل شده است. دستیابی ایران به این موشک‌های پیشرفته، توان دفاع هوایی این کشور را به نحو محسوسی بهبود خواهد بخشید. غرب و اسرائیل نگران‌اند که این بهبود، موضع ایران را در مذاکرات اتمی سرسختانه‌تر کند و انعطاف کمتر تهران در مذاکرات را در پی داشته باشد.
سال گذشته، اندک زمانی پس از بروز جنگ میان گرجستان و روسیه، محافل خبری از قول مساعد اسرائیل به قطع کمک‌های خود به گرجستان خبر دادند تا روسیه نیز متقابلا از تحویل موشک‌های اس??? به ایران خودداری کند. در شهریورماه گذشته نیز خبر سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به مسکو، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. گفته می‌شد که یکی از اهداف عمده‌ی این سفر متقاعدکردن رهبران کرملین به عدم صدور موشک‌های اس ??? به ایران بوده است.