عربستان قصد دارد شش فروند ناوچه دریایی چند منظوره ایتالیایی «فینکانتری» به ارزش 2.2 میلیارد دلار را از کمپانی کشتی‌ساز فینکانتری خریداری کند. بنا بر آمار ارایه شده، امارات متحده عربی از سال 2004 تا 2008 پس از دو کشور چین و هند، بزرگترین خریدار سلاح در دنیاست. این کشور معامله 3.3 میلیارد دلاری برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را با کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین به انجام رسانده است.
سرویس بین‌الملل ـ قرار است در این هفته، بزرگترین معامله تسلیحاتی کشورهای عربستان سعودی و امارات، در نمایشگاه هوایی در دبی با دو کمپانی بزرگ آمریکایی «لاکهید مارتین» و کمپانی انگلیسی «بریتیش ایرواسپیس» به ارزش چهل میلیارد دلار امضا شود.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، سیستم‌های دفاع موشکی و ناوهای دریایی و همچنین هواپیماهای شکاری جزو اصلی این معاملات را تشکیل می‌دهند.
شاهزاده «ترکی الفیصل»، رئیس اطلاعات سعودی از سال 1997 تا 2001 و برادر وزیر امور خارجه سعودی می‌گوید: ایران از نقطه‌نظر ژئوگرافیکی همسایه ماست و ما در این زمینه ملاحظاتی داریم.
بنا بر این گزارش، عربستان سعودی، درخواست خرید هواپیماهای شکاری ـ جنگنده «یورو فایتر»، متعلق به کمپانی «جکفولدزونگ» آلمان، شامل کنسرسیومی از کشور انگلستان (کمپانی «بریتیش ایرواسپیس»)، کمپانی ایتالیایی «فینمکانیسا اس.پی.ای» و کمپانی آلمانی «فرانسوس ایروپین ایرونوتیک» را دارد و این در حالی است که هم‌اکنون عربستان سعودی، 72 فروند از هواپیماهای «یوروفایتر تیفون» به ارزش 7.2 میلیارد دلار را در اختیار دارد.
موشک پدافند اس-400
کشور عربستان سعودی قصد دارد شش فروند ناوچه دریایی چند منظوره ایتالیایی «فینکانتری» به ارزش 2.2 میلیارد دلار را از کمپانی ایتالیایی کشتی‌ساز فینکانتری خریداری کند. همچنین کشور امارات متحده عربی نیز قصد خرید شصت فروند هواپیمای جنگنده «رافائل»، ساخت کمپانی فرانسوی «داسولت» را دارد.
بنا بر این گزارش، سارکوزی اعلام کرده است که ارزش این معامله، هشت میلیارد دلار است و فروش هواپیماهای جنگنده «رافائل» را همزمان با راه‌اندازی پایگاه هوایی فرانسه در امارات متحده عربی آغاز خواهد کرد.
این گزارش می‌افزاید، امارات متحده عربی قصد دارد که سیستم دفاع موشکی به ارزش هفت میلیارد دلار را از کمپانی لاکهید مارتین به نام «بتستا» خریداری کند؛ معامله‌ای که پنتاگون تأیید آن را از کنگره آمریکا گرفته است.

موشک پاتریوت
این گزارش خاطرنشان می‌کند، کمپانی «بوئینگ» که مرکز آن در شهر شیکاگو آمریکاست و دومین سازنده هواپیماهای مسافربری در دنیاست، می‌خواهد چهار فروند هواپیمای «سی ـ 17» لجستیکی ـ نظامی را به همراه تجهیزات روترکرافت برای ثبت بال‌های هواپیما خریداری کند.
لازم به یادآوری است که سه کمپانی «بریتیش ایرو اسپیس» و «لاکهید مارتین» و «بوئینگ»، سه کمپانی اصلی طرف معامله با شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس هستند.
بنا بر آمار انستیتو تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، امارات متحده عربی از سال 2004 تا 2008 پس از دو کشور پرجمعیت چین و هندوستان، بزرگترین خریدار سلاح در دنیاست. این کشور هم‌اکنون معامله 3.3 میلیارد دلاری برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را با کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین به انجام رسانیده است.

پدافند اس 400
در همین حال، روسیه نیز اعلام کرده است که قصد انجام معامله دو میلیارد دلاری با عربستان سعودی برای فروش سیستم دفاع موشکی «اس ـ 400» و همچنین تعدادی تانک و بالگرد را با این کشور دارد.
گفتنی است، «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا در ماه سپتامبر به شبکه الجزیره گفته بود: کشورهای خلیج‌فارس باید توان نظامی خود را در برابر ایران افزایش دهند، زیرا ایرانیان از حرکت نمی‌ایستند و همواره در حال افزایش توان نظامی خود هستند.