دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه روز سه شنبه در کرملین "میخاییل کالاشنیکوف" طراح و سازنده مسلسل های معروفی به همین نام در دنیا را به حضور پذیرفت و به وی بالاترین نشان افتخار کشور یعنی نشان "قهرمان روسیه" را اعطا نمود.
دهم نوامبر سازنده مسلسل های معروف "آ کا-47" (کالاشنیکوف) 90-مین سالگرد تولد خویش را جشن می گیرد.
مدودف خطاب به میخاییل کالاشنیکوف تاکید کرد که آنچه که او ساخته می تواند الگویی عالی برای آن باشد که چگونه می توان نمونه بی نظیری از سلاح ساخت که طی چندین دهه هم در داخل کشور -شوروی سابق و روسیه- و هم در تعداد کثیری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار دارد.
کالاشنیکوف به نوبه خویش ضمن تقدیر از رییس جمهور به خاطر اعطای چنین نشان عالی افزود: تقصیر من نیست که این سلاح در جهان آنطور که باید استفاده نمی شود. اینجا مقصر سیاستمداران هستند و نه سازندگان. من سلاحی برای دفاع از میهنم ساختم.
امادگی روسیه برای صدور اسلحه کالاشنیکوف ویژه فشنگهای ناتو
"ایگور سواستیانوف" معاون مدیر کل موسسه صادرات دفاعی روسیه، "روس ابارون اکسپورت"،  گفت که این موسسه به سفارش دهندگان اسلحه خودکار کالاشنیکوف، سری صدم این اسلحه، از جمله با فشنگ مطابق استاندارد ناتو را پیشنهاد می دهد.
سواستیانوف گفت:
اسلحه های پیشرفته تر کالاشنیکوف، سری صد- ??-105، ??-104 و  ??-103 برای فشنگ های کالیبر 5.45 و 7.62 میلیمتری، و ??-101  و ??-102  برای فشنگ با کالیبر استاندارد ناتو، یعنی 5.56 میلیمتر ساخته شده اند.
وی افزود:
"متخصصین ساخت سلاح در روسیه با تکامل بخشیدن (به این اسلحه) موفق به کاهش شعله وری در دهانه و پس لگد طی تیراندازی شده اند. در نتیجه اسلحه بهنگام تیراندازی دارای پایداری بالا و نزدیکی و فشردگی شلیکهای خودکار است".
روز 10 نوامبر "میخائیل کالاشنیکوف" سازنده مشهور اسلحه 90 ساله می شود. برای این تاریخ با مساعدت "روس ابارون اکسپورت" کتابی تحت عنوان "همه چیز مورد نیاز، ساده است - میخائیل کالاشنیکوف" منتشر شد و مدال 90 سالگی کالاشنیکوف نیز ساخته شد.
"روس ابارون اکسپورت"، روز سه شنبه اطلاع داد که 10 کشور خارجی برای ساخت کارخانه تولید اسلحه کالاشنیکوف در خاک خود درخواست داده اند.
در حال حاضر "روس ابارون اکسپورت" مشغول ساخت کارخانه تولید اسلحه های خودکار کالاشنیکوف در ونزوئلا با مجوز مربوطه می باشد.
سواستیانوف افزود: "طی چند سال اخیر از ده کشور خارجی برای ساخت اسلحه های کالاشنیکوف سری صد با مجوز مربوطه در خاک خود به روسیه درخواست داده اند".
وی توضیح نداد که درخواست ها از کدام کشورها هستند و تنها خاطر نشان نمود که این شامل کشورهای آمریکای لاتین و خاور نزدیک می شود.