معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آشیانه بالگرد MI17 در مشهد را افتتاح کرد.
حسین باقری ظهر امروز در مراسم افتتاح آشیانه بالگرد MI17 در مشهد اظهار داشت: طی چند روز آینده بالگرد MI17 با هدف استفاده در عملیات امداد و نجات و مقابله با حوادث غیرمترقبه به خراسان رضوی اعزام می‌شود.
وی ادامه داد: خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های امداد و نجات کشور آماده ورود بالگرد MI17 است که در این راستا باید استراحتگاه خلبان، تعمیرگاه و تاسیسات مورد نیاز آشیانه و محوطه‌سازی هرچه سریع تر تکمیل شود.
وی با اشاره به خطرپذیری خراسان رضوی در حوادث غیرمترقبه و اهمیت این استان در کشور بیان داشت: خراسان رضوی با حجم بیش از 20 میلیون زائر در سال کارکرد بین‌المللی دارد و تجهیز امکانات و اقلام امدادی در این استان ضروری است.
رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های 9 گانه کشور در مقابله با حوادث غیرمترقبه محسوب می‌شود و به منظور امدادرسانی به استان‌های همجوار باید با تمام امکانات مورد نیاز از جمله امدادی و پزشکی مجهز باشد.
وی افزود: هلال احمر خراسان رضوی از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در رده‌های بالای رتبه‌بندی کشوری قرار دارد.
گفتنی است
آشیانه بالگرد MI17 با اعتبار 5 میلیارد ریال در مساحت یک هزار و 800 متر مربع با ارتفاع کناره 9 متر و ارتفاع عاج 5/10 متر ساخته شده و دارای 400 مترمربع محوطه است.
پد مورد نیاز این بالگرد به ابعاد 10 متر در 10 متر و به ضخامت 30 سانتیمتر بتن مسلح در فضایی با شعاع 30 متر به تعداد دو عدد در محوطه سوله احداث می‌شود.
این بالگرد قابلیت پرواز در کویر، دریا، جنگل، کوهستان، مبارزه با آتش سوزی، حمل 25 نفر مسافر و 12 برانکارد را دارا است و می‌تواند در سقف ارتفاع 20 هزار پا پرواز و با سرعت 250 کیلومتر در ساعت به طول 550 کیلومتر پرواز کند.
این بالگرد قابلیت حمل 4 تن بار داخلی و 4 تن بار خارجی را دارا است.