به درخواست دوست خوبم حمید:

«گریزلی-GRIZZLY » نام ناتوی این موشک و SA-17 نام آمریکایی آن است. توسعه ی این موشک توسط دفاتر طراحی «نیپ-NIIP » ، «ژوکوفسکی-Zhukovsky » و «ویمپل-Vympel » در مسکو انجام و اعتقاد بر این است که کارخانجات «اولیانوسکی-Ulyanovsky » در طراحی و توسعه ی موشک فعال بوده است. شباهتهایی میان موشک های دفاع هوایی SA-11 ، SA-17 روسیه و استاندارد(RIM66 ) آمریکایی به چشم می خورد. نام روسی مجموعه سیستم SA-17 «اورال-URAL » و علامت مشخصه موشک بهیسازی شده (BUK-M2-9M38M2 ) می باشد.
هدف از طراحی این موشک زمین به هوای کوتاه برد با سوخت جامد رهگیری هواپیما ، هلی کوپتر ، موشک های بالستیکی (ATBM ) ، موشک های کروز ، موشک های هوا به زمین (نظیر هاندداگ آمریکا) و نیز هواپیماهای بدون سرنشین یا PRV بوده است. طبق برنامه این سیستم جایگزین SA-11 می شود.
SA-11 در سال  1993 برای فروش عرضه شد و قرار بود تولید انبوه آن در سال 1995 شروع شود.
پیشران سوخت جامد موشک سرعت 1.2 ماخ را برای موشک فراهم و برد آن را به 50 ک.م. می رساند. حداقل برد موشک 3 ک.م. و محدوده ی عملیاتی موشک از نظر ارتفاع بین 10 متر الی 24 ک.م. است.
طول موشک 5.5 متر ، قطر آن 0.4 متر ، وزن آن 720 ک.گ. ، عمر انبارداری آن 10 سال و زمان لازم برای آماده سازی آن 5 دقیقه است. این موشک از لانچر چهار فروندی قابلیت این را دارد که با فاصله 4 ثانیه از یکدیگر به صورت رگبار پرتاب شود.
رادار مراقبت سیستم بر روی شاسی خودروی شنی دار مستقر و رادار درگیر آن که در ناتو
Chair Back B
(چیربک B ) گفته می شود قادر به درگیری با 4  هدف به صورت همزمان است.

 

در سال 1995 مدل جدیدی از این سیستم ارائه شد که در آن کل مجموعه بر روی خودروهای چرخ دار قرار داشتند. برابر آنچه از این سیستم در نمایشگاه هوایی مسکو در سال 1993 به نمایش گذاشته شد سکوی پرتاب موشک چهار فروندی بوده و بر روی خودروی شنی مفصل دار قرار داشت. اعتقاد بر این است رادار 9S18 با نام ناتوی «اسنو دریفت-Snow Drift » که با ارایه فازی کار می کند و به صورت سه بعدی عمل مخی نماید رادار مراقبت سیستمخ را تشکیل خمی دهد. برد این رادار 160 ک.م. است.
موشک دارای سرجنگی ترکشی به وزن 70 ک.گ. است. گزارشهای تأیید نشده حاکی است مدل جدیدی از SA17 ارائه شده که دارای باله ذوزنقه ای برای افزایش قدرت مانور موشک در مقابل هدف هایی است که در ارتفاع پست پرواز می کنند. سیستم جدید با نام «میسک-Mysk» شناخته می شود.

 

گزارشها حاکی است که مدل دریاپایه SA-17 با نام « SAN-12 » توسعه یافته و برنامه ریزی شده است که در رزمناوهای کلاس «سورمنی-Soremenny » عملیاتی گردند.
رادار درگیر SA-17 یا رادار «چیربک» دارای پویش TS از نظر سمت و 5- الی 85 درجه از نظر ارتفاع می باشد. این رادار که چهار هدف را ردیابی می کند با بخش IFF و موشک در ارتباط است.هدایت موشک در ابتدای مسیر  دستوری ، در بخش میانی اینرسی و در بخش پایانی راداری نیمه فعال است.

مشخصات موشک :
طول : 5.5 متر
قطر : 40 سانتی متر
جرم کامل : 720 ک.گ.
سرجنگی : به جرم 50 یا 70 ک.گ. حاوی مواد منفجره ی شدید(HE)
هدایت : اینرسی+دستوری+راداری نیمه فعال
پیشران : از نوع سوخت جامد
برد : 50 ک.م.
مشخصات رادارهای
SA-17 :
نوع بهسازی شده رادار «SNOW DRIFT »؛ فرکانس  مشخص نیست؛ توان مشخص نیست ؛ برد 160 ک.م.
رادار ردیاب :نوع ، رادار «CHAIR BACK A/B » ؛ فرکانس مشخص نیست؛ توان مشخص نیست ؛ برد 120 ک.م.