با سلام خدمت شما دوستان و علاقه مندان مسائل نظامی

این جنگنده های چینی هم دردسر شده ها...

اطلاعات کلی در باره این هواپیما:

طرح این هواپیما توسط اسرائیل برای نیروی هوایی لین کشور طراحی شده بود که به دلایلی این طرح به چین فروخته شد و در چین تکمیل شد. بر اساس اطلاعاتی که کارشناسان گفته اند طرح این هواپیما از روی اف-16 اقتباس شده ولی از اون توانا تره و متاسفانه از تسلیحات و موشک های ناتوان چینی

استفاده میکنند. برد این هواپیما نهایتا 3000 کیلومتره که برای رفتن به اسرائیل و برگشتن کافیه.

با سلام خدمت شما دوستان و علاقه مندان مسائل نظامی

این جنگنده های چینی هم دردسر شده ها...

اطلاعات کلی در باره این هواپیما:

طرح این هواپیما توسط اسرائیل برای نیروی هوایی لین کشور طراحی شده بود که به دلایلی این طرح به چین فروخته شد و در چین تکمیل شد. بر اساس اطلاعاتی که کارشناسان گفته اند طرح این هواپیما از روی اف-16 اقتباس شده ولی از اون توانا تره و متاسفانه از تسلیحات و موشک های ناتوان چینی

استفاده میکنند. برد این هواپیما نهایتا 3000 کیلومتره که برای رفتن به اسرائیل و برگشتن کافیه

 

کومرسانت: ایران قرارداد خرید 24 فروند جنگنده J-10 از چین را به امضاء رساند

ایران با چین قراردادی درباره خرید 24 فروند جنگنده J-10 امضا کرد. این هواپیماها را اسرائیل برای نیروهای هوایی خود طراحی کرده و پس از آن به چین فروخته است. موتور جنگنده ها را نیز روسیه فروخته است.

نمایندگان شرکت ایرانی Iran Aircraft Manufacturing Industrial تایید می کنند که چین 24 فروند جنگنده را طی سال های 2008-2010 عرضه خواهد کرد. قیمت هر جنگنده حدود 40 میلیون دلار برآورد می شود که بدین ترتیب بهای کل قرارداد می تواند حدود 1 میلیارد دلار باشد.

برد نهایی این جنگنده ها با حداکثر سوخت 2940 کیلومتر است. بدین ترتیب ایران نه تنها نمی تواند بر فراز تمامی منطقه خلیج فارس پرواز کند، بطور تئوری نیز نمی تواند به اسرائیل حمله کرده و پس از آن به پایگاه های خود بازگردد. تا کنون دوربرد ترین جنگنده های ایرانی، میگ-29 روسی بودند که برد حداکثر آنها 2100 کیلومتر است.

در عین حال کارشناسان معتقدند که 24 فروند جنگنده، بطور قابل توجهی توازن نیروها را در منطقه تغییر نمی دهند. "کنستانتین ماکینکو" کارشناس روس معتقد است که "نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج فارس از تعداد غیر قابل قیاسی هواپیماهای نوع جدید برخوردارند. اصلی ترین مخالف ایران شیعی را می توان عربستان سعودی سنی دانست. اما آن نیز بلطف کمک های آمریکا از نیروی هوایی مقتدرتری نسبت به ایران برخوردار است". بعقیده این کارشناس ایران به احتمال زیاد از این هواپیماها برای حفاظت از تاسیسات مهم کشوری، مثلاً نیروگاه اتمی بوشهر، استفاده خواهد کرد. علاوه بر این وی معتقد است که کلاً وجود جنگنده های J-10 در ایران می تواند عاملی بازدارنده باشد: مثلاً بطور فرضی جنگنده ها می توانند حمله نیروهای هوایی اسرائیل به تاسیساتی که بنظر اسرائیلی ها به کار ساخت سلاح کشتار جمعی مشغول هستند را دشوار کنند.

طبق اطلاعات دریافتی از کارشناسان، اواسط سال 2007 نیروی هوایی چین دارای 89 فروند از این نوع جنگنده بود. طبق اطلاعاتی غیر رسمی نیز این کشور چین قصد دارد برای رفع نیازهای خود 120 فروند جنگنده J-10 بسازد. موتور این جنگنده ها، موتور روسی "آل-31اف.ان." است. این مدل مدرنیزه شده همان موتور توربو رآکتیو "آل-31اف" است که بطور گسترده در جنگنده های سوخوی-27 استفاده می شود. چین در ماه جولای سال 2005 با موسسه صادرات دفاعی روسیه "روس ابارون اکسپورت" قراردادی درباره عرضه دو ساله 100 موتور "آل-31اف.ان." که در کارخانه "سالیوت" در مسکو تولید می شوند، امضا نمود. این قرارداد امکان افزایش آن تا 100 موتور دیگر را نیز در نظر داشت که تابستان سال 2007 چین از این مصوبه استفاده کرده و قرارداد جدیدی برای خرید 100 موتور دیگر امضا کرد که طی دو سال آینده عرضه می شوند.

چین رسما خبر فروش 24 فروند جنگنده را به ایران تکذیب کرد


به گزارش یک رسانه عرب زبان، دولت چین رسما ادعای یک روزنامه اسرائیلی را مبنی بر امضای قراردادی برای خرید 24 فروند جنگنده از چین توسط ایران که در ساخت این جنگنده ها،از فناوری اسرائیلی استفاده شده است، بی پایه و اساس دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر،پایگاه اینترنتی ایلاف امروز به نقل از "لیوجیانچائو" سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه چین اعلام کرد: خبر منتشره درباره فروش 24 فروند جنگنده از نوع J- 10 کاملا بی پایه و اساس است و با واقعیت مطابقت ندارد.

این سخنگو تصریح کرد که کشورش هیچ مذاکره ای با ایران درباره فروش این جنگنده ها انجام نداده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از منابع روسی خود ادعا کرد که ایران و چین قراردادی را امضا کرده اند که به موجب آن تهران 24 فروند جنگنده از چین خریداری می کند که در ساخت این جنگنده ها،از فناوری اسرائیلی استفاده شده است.

به ادعای این روزنامه، قرارداد به امضا رسیده شامل خرید دو اسکادران از جنگنده های مدل J-10 است و مبلغ این قرارداد در حدود یک میلیارد دلار بوده و چین این جنگنده ها را در فصله زمانی سال 2008 تا 2010 تحویل ایران می دهد.

روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی با پرداختن به این موضوع نوشت : جنگنده های J-10 بر اساس فناوری اسرائیلی ساخته شده اند؛ این جنگنده ها بر اساس نوعی فناوری ساخته شده اند که اسرائیل آن را در اختیار چین قرار داده است ؛ اسرائیل این فناوری را بر اساس پروژه "لاوی" که در اواسط دهه 1980 فسخ شده در اختیار چین قرار داده است ؛ موتور این جنگنده ها ساخت روسیه است.