قدرت نمایی موشکهای اتمی و آمادگی برای صلح پایدار جهانی


پکن- خبرگزاری مهر : رئیس جمهور چین در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین که به واسطه نمایش تسلیحات هسته ای کشورش مورد توجه حاضران و رسانه های خارجی قرار گرفته بود ، تاکید کرد : پکن برای ساخت جهانی مبتنی بر صلح پایدار و شکوفایی مشترک تلاش خواهد کرد.
صبح امروز پنجشنبه در بزرگترین میدان پایتخت کشور چین مراسم ویژه بزرگداشت شصتمین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین برگزار شد.
در این مراسم که به طور همزمان در تعدادی از استانها و شهرهای مهم چین نیز برگزار می شد 56 گروه از نیروهای نظامی ارتش چین موسوم به "ارتش آزادی بخش" از مقابل جایگاه اصلی تعبیه شده در میدان تیان آن من پکن رژه رفتند.
بر اساس گزارش رسانه های چینی، در این رژه انواع تجهیزات نظامی کشور چین از جمله 150 فروند هواپیمای جنگی و ترابری برای حاضران به نمایش در آمدند.
نمایش نسل جدید جنگنده های ساخت چین با عناوین «جی – 10» و «جی- 11 بی» برای نخستین بار از دیگر ویژگیهای رژه شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین بود.
نمایش موشکهای هسته ای چین، موشکهای پیشرفته کروز، انواع تجهیزات زرهی، دفاعی، راداری، جنگ الکترونیک و دیگر ادوات جنگی این کشور در این رژه با توجه حاضران و نمایندگان رسانه های خارجی مواجه شده بود.
آن گونه که در این مراسم اعلام شد 90 درصد این تجهیزات ساخت کشور چین بوده و این رژه به واسطه میزان کیفی و کمی تجهیزات نظامی و بومی بودن آنها از جمله بزرگترین رژه های تاریخ چین محسوب می شود.
هو جین تائو رئیس جمهور و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سخنرانی خود در این مراسم از آمادگی دولت و ملت چین برای سازندگی کشورشان و انجام خدماتی برجسته به جهان سخن گفت.
وی با بیان اینکه پس از تأسیس چین نوین، مردم این کشور توانستند با غلبه بر مشکلات و چالشهای مختلف به دستاوردهای قابل ملاحظه ای برسند تاکید کرد: چین در آینده ضمن پایبندی بر مسیر توسعه سوسیالیستی و اجرای اصلاحات در کنار سیاست درهای باز به توسعه بر اساس اصول علمی و هماهنگی جامعه یاری کرده و روند ایجاد جامعه ای نسبتا مرفه را به طور همه جانبه تکمیل خواهد کرد.

رئیس جمهور چین همچنین در سخنانش به برخی مسائل موجود میان کشورش با مناطقی چون هنگ کنگ، ماکائو و تایوان اشاره کرد و یادآور شد که همه باید برای تحقق وحدت کامل کشور تلاش کنند.
وی درباره مسائل جهانی و سیاست خارجی کشورش نیز گفت: چین همچنان ضمن پایبندی بر سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز و مسیر توسعه صلح آمیز، راهبرد منافع مشترک را در تعامل با کشورهای مختلف پیگیری و همچنان برای ساخت جهانی مبتنی بر هماهنگی، صلح پایدار و شکوفایی مشترک تلاش خواهد کرد.
از چند هفته قبل برنامه ریزی و تبلیغات فراوان برای برگزاری باشکوه مراسم گرامیداشت شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در استان های مختلف این کشور و همچنین رسانه های گفتاری، شنیداری و مکتوب آن کاملا مشهود بوده است. به همین مناسبت مراسمی مشابه جشن میدان تیان آن من، در شهرها و بخشهای مهم کشور چین از جمله شانگهای، تبت، سین کیانگ و دیگر استانهای این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد حاضران در میدان تیان آن من به هنگام برگزاری مراسم جمعیتی بیش از صد هزار نفر تخمین زده می شود. تعدادی از حاضران در میدان تیان آن من که لباسهای متحد الشکل به تن داشتند با عنوان "پیشرفت من با وطنم" گوشه هایی از تاریخ مردم چین به رهبری حزب کمونیست را در دوره های زمانی مختلف نمایش می دادند.
تعدادی از دانش آموزان و کودکان چینی نیز با لباسهای متحد الشکل در این مراسم حضور داشتند. در بخشی از این مراسم نیز به طور نمادین، سازه هایی مرتبط با مسابقات المپیک پکن و نخستین سفینه فضایی کشور چین به نمایش در آمدند. گروههای مختلف فرهنگی و هنری نیز پیش از انجام مراسم رژه و سخنرانی رئیس جمهور چین به اجرای برنامه های مفرح با تکیه بر آئینهای سنتی کشور چین می پرداختند.

علاوه بر پرچمهای کوچک کشور چین که در دست تعدادی از حاضران مشهود بود، لباسهای مخصوص با نقش "من چین را دوست دارم" بر تن تعدادی از حاضران غیرچینی در این مراسم جلب توجه می کرد. این مراسم با رهاسازی تعدادی پرنده و بادکنکهای سرخ رنگ حاضران پایان یافت.
کلیه مراکز دولتی، ادارات و مراکز علمی و دانشگاهی کشور چین هر سال به مناسبت سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، به مدت یک هفته رسما تعطیل است.