دولت اکوادور اعلام کرده است در جهت بازسازی ارتش خود 6 فروند هواپیمای میراژ 50 متعلق به ونزوئلا را که در اواخر دهه 1960 ساخته شده‌اند اما به نظر می رسد در وضعیت کاملا خوبی قرار داشته باشند، می‌پذیرد.
اکوادور همچنین تلاش کرده است 12 فروند هواپیمای جنگی از آفریقای جنوبی و 24 فروند هواپیمای سوپر توکانو، ساخت برزیل، را خریداری نماید.
کلمبیا که در اوائل سال گذشته میلادی با استفاده از ضعف هوائی اکوادور اقدام به بمباران بخش هائی از خاک اکوادور نموده بود، تحویل هواپیماهای ونزوئلائی به اکوادور را نشانه اتحاد نظامی دو کشور اکوادور و ونزوئلا بر ضد کلمبیا توصیف کرده است، اتهامی که هم اکوادور و هم ونزوئلا به شدت آن را رد کرده اند.
کلمبیا که اخیرا با آمریکا توافق کرده است 7 پایگاه نظامی در داخل خاک خود را به ارتش آمریکا تحویل نماید، مکررا با کمک رسانه های غربی و همصدا با پرو، دیگر متحد آمریکا در آمریکای جنوبی، کشورهای مستقل قاره آمریکا را به راه‌اندازی یک مسابقه تسلیحاتی متهم می کند.
کشورهای عضو اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی، "اوناسور "، نیز با برگزاری اجلاس های متعدد در سطح سران مراتب نگرانی و ناخشنودی خود را از این قرارداد به صور مختلف ابراز داشته اند.