روزنامه صهیونیستی هاآرتص خبر داد
سرخوردگی اسرائیل از پاسخ منفی روسیه به عدم فروش S-300 به ایران

روابط اسرائیل و روسیه با قوت گرفتن فروش سیستم پدافند هوایی «S-300» مسکو به ایران تیره تر شده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگویی تلفنی ازهمتای روسی خود ولادمیر پوتین خواسته بود که معاملات تسلیحاتی خود با ایران را متوقف کند.
به گزارش رجانیوز به نقل از
هاآرتص، در جریان دیدار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از روسیه، ایگدور این رژیم تلاش کرد به‌منظور متوقف کردن همکاری روسیه با ایران، فشارهای بین‌المللی را بر روی روسیه افزایش دهد.
به نوشته هاآرتص، تعاملات بین ایران و روسیه برای خرید سیستم پدافند هوایی ازحدود یک سال قبل شروع شده بود، اما با افزایش فشارها که بیشتر به رهبری امریکا و اسرائیل هدایت می شد، در روند این معاملات تأخیر افتاد.
در هفته های اخیر شنیده شده است که نظر روسیه عوض شده و خواهان فروش این سیستم پدافند هوایی به ایران شده است.
در جریان دیدار ایگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهور روسیه، مدودوف تأکید کرده بود روسیه قصد دارد این موشک های دفاعی را به ایران بفروشد و تا کنون نیز مقداری از هزینه خرید آن توسط ایران پرداخت شده است.
مدودوف به لیبرمن گفته بود: "این پول زیادی است، در حال حاضر بحران اقتصادی بسیار زیاد است و ما در شرایط دشواری به‌سر می بریم."
همچنین بنا بر گزارش روزنامه معاریو، مدودوف حتی به لیبرمن پیشنهاد کرده بود که اسرائیل نیز می تواند این موشک‌ها را خریداری کند و یا یک کشور سومی را معرفی کند که این موشک ها را بخرد.
اما هاآرتص نوشت لیبرمن در اثر این پیشنهاد سرخورده شده و گفته است که این پیشنهاد مبهم و غیرمعمول است. وی به پوتین خاطرنشان کرده بود که فروش این موشک ها باعث بر هم خوردن تعادل نظامی منطقه خواهد شد.
سیستم پدافند زمین به هوای «S-300» همواره برای امریکا و متحدانش یک دردسر بوده است. سیستم «S-300» یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد هوایی در جهان محسوب می‌شود که قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان و هدف گرفتن هواپیماها و موشک‌ها در شعاع بهینه 120 کیلومتری (شعاع اسمی 150 کیلومتری) است.
با آن که ارتش‌های اسرائیل، امریکا و روسیه پدافندهای پیشرفته‌تری از S-300 (نظیر S-400 یا سیستم‌های مشابه غربی) را در اختیار دارند، اما قابلیت‌ها و توان همین سیستم نیز به حدی بالاست که توان پدافندی در مقابل حملات احتمالی را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
مشخصات این سامانه پیشرفته موشکی به گونه است که تمامی اهداف هوایی مدرن ازجمله هواپیماها، موشک‌های بالدار و همچنین دستگاه های پرنده بدون خلبان را نابود کند.
واحد شمارش این سیستم "گردان" می‌باشد، هر گردان شامل 4 سیستم و هر سیستم 3 لانچر دارد. هر لانچر قادر است 4 موشک شلیک کند. هر سیستم می‌تواند به 6 هدف به صورت همزمان حمله کند. برد موشک ها 150 کیلومتراست.
هر پرتابگر (Luancer) تعداد 48 موشک NGE را که دارای برد 150 کیلومتر است، حمل می‌کند. هر سیستم کامل شامل 3 تا 5 پرتابگر و قادر است 6 هدف را به طور همزمان نشانه بگیرد و 12 موشک را به سمت آن‌ها پرتاب کند. این سیستم پس از تغییر مکان و پر کردن مهمات می‌تواند به سرعت برای دفع تکرار حمله دوباره مستقر شود.
سامانه‌های موشکی «S-300» خود نیازمند حفاظت هستند و برای این منظور می‌تواند از موشک‌های زمین به هوای Tor-M1 و موشک‌های Fm-80 به همراه «S-300»استفاده کند. این موشک‌های کوتاه برد می‌توانند یک سیستم دفاع هوایی کارآمد را برای حفاظت از تاسیسات فراهم کند. به این ترتیب «S-300»می‌تواند به عنوان سلاحی برای منهدم کردن اهداف پیشرفته در فواصل دور عمل کند.