شرکت سازنده هواپیماهای جنگی "داسو" فرانسه، سرگرم مذاکره با امارات عربی متحده برای فروش شصت فروند هواپیما از نوع "رافال" به این کشور است.
به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار، روزنامه "لوپاریزین" چاپ فرانسه در شماره روز شنبه نوشت:
داسو قصد دارد شصت فروند از هواپیمای رافال که از پیشرفته ترین هواپیمای جنگی ساخت این شرکت است به امارات عربی متحده بفروشد. سه فروند از این نوع هواپیماها روز جمعه از فرانسه به مقصد امارات عربی متحده به پرواز در امدند.
در مجموع این شرکت هواپیماسازی امیدوار است شصت فروند از این نوع هواپیماها را به امارات عربی متحده بفروشد. اگر شرکت سازنده هواپیماهای جنگی داسو فرانسه بتواند قرارداد فروش این نوع هواپیماها را با امارات نهایی کند، حدود هشت میلیارد یورو کسب خواهد کرد.
ما در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نشده است و تحلیلگران بسیار خوشبین، بر این باورند توافقنامه خرید این نوع هواپیماها احتمالا در نمایشگاه هوایی "بورژه" که در ماه ژوئن اینده در فرانسه برگزار می شود، محقق خواهد شد.
البته برخی دیگر از تحلیلگران می گویند امضای این توافقنامه احتمالا در نمایشگاه هوایی دبی صورت خواهد گرفت که در ماه نوامبر امسال قرار است برگزار شود. اگر این توافقنامه نهایی شود، برای نخستین بار خواهد بود شرکت داسو چنین معامله مهمی را انجام می دهد. زیرا این شرکت تاکنون نتوانسته است برای هواپیماهای جنگی خود مشتری خارجی پیدا کند.
شرکت سازنده هواپیماهای جنگی "داسو" فرانسه در مغرب نیز فرصت فروش شماری از جنگنده های ساخت خود را از دست داد.
این شرکت همچنان نامزد صادرات جنگنده های ساخت به دیگر کشورها مانند سوئیس ،یونان،لیبی و هند نیز است .
در همین راستا، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه قرار است روز دوشنبه هفته اینده برای دیدار رسمی دو روزه ای عازم امارات عربی متحده شود. هدف از این دیدار ، افتتاح پایگاه نظامی جدید فرانسه در ابوظبی است .
رئیس جمهوری فرانسه همچنین در نظر دارد در این سفر، زمینه فروش جنگنده های رافال به امارات عربی متحده را نیز تسهیل کند