بالگرد UH-1H  هیویی لبنان

فرمانده نیروهای امریکایی درعراق که روز گذشته به طور غیر منتظره وارد بیروت شد با میشل سلیمان رئیس جمهور، فواد سینیوره نخست وزیر و ژنرال شوقی المصری کفیل فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد.
ژنرال دیوید پتراوس در این دیدارها مسائل مربوط به همکاریهای نظامی و تحویل تجهیزات نظامی را با مقامات لبنانی به بحث و بررسی گذاشت.
بنا به این گزارش میشل سلیمان که پیش از این فرماندهی ارتش را برعهده داشته بارها با فرماندهان امریکایی دیدار کرده است.
وی پس از تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری لبنان موضوع بازسازی ارتش و بالابردن کیفیت دفاعی نیروهای مسلح کشور را شخصا تحت کنترل گرفته است.

ارزش کل کمکهای نظامی امریکا به لبنان دویست و هفتاد میلیون دلار براورد شده است.

بیروت هم چنین از واشنگتن خواسته طی سه سال اینده
چند فروند بالگرد،‌ تانک، تجهیزات توپخانه ای، قایقهای گشتی ، سیستمهای دفاع ضد موشکی و تجهیزات دید در شب
را به مبلغ کل هشتصد میلیون دلار در اختیاران قرار دهد.
مقامات وزارت دفاع لبنان امیدوارند تحویل این تجهیزات به منزله مقدمه ای برای موافقت امریکا با تحویل جنگنده های F-16 اف-شانزده به این کشور باشد.


انتظار می رود ژنرال پتراوس از ماه سپتامبر سمت ریاست فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی درعراق و مسئولیت همه عملیات نظامی نیروهای امریکایی را در خاور میانه و اسیای مرکزی برعهده بگیرد

ماری بث لانگ معاون وزیر دفاع امریکا روز گذشته در بیروت با وزیر دفاع لبنان سه توافقنامه به ارزش شصت و سه میلیون دلار امضا کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم ، این شصت و سه میلیون دلار به عنوان کمک بلاعوض امریکا به ارتش لبنان اعطا خواهد شد.

این مبلغ برای تامین سامانه های امنیت مخابراتی ، مهمات و سلاح برای نیروهای پیاده نظام ارتش لبنان هزینه خواهد شد.

این در حالی است که دیوید هیل معاون وزیر خارجه امریکا نیز به دیدارهایش از بیروت ادامه می دهد .
هشام جابر کارشناس نظامی لبنانی گفت سفر این دو مقام امریکایی به بیروت به دو علت بی نتیجه خواهد بود .
جابر به این دو علت اشاره کرد و گفت
دولت کنونی امریکا که این هیئتها را به لبنان فرستاده است روزهای اخرش را سپری می کند و باید منتظر دولت جدید شد.
دوم انکه در دولت جدید امریکا نیز صهیونیستها نخواهند گذاشت ارتش لبنان پیش از موافقت اسرائیل به سلاح مجهز شود.

دیوید هیل در سفر به لبنان با شماری از رهبران نیروهای چهارده مارس دیدار و گفت وگو کرد اما نکته جالب توجه در دیدارهای هیل با شخصیتهای لبنانی ان است که وی در اقدامی غیر عادی با نائب رئیس سابق مجلس لبنان ، از شخصیتهای لبنانی نزدیک به سوریه، نیز دیدار و گفت وگو کرد.

هیل با میشل عون رئیس حزب جریان ملی ازاد لبنان ملاقات کرد .
بسیاری معتقدند امریکایی ها در جهت تماس با همه طرفهای لبنانی از جمله مخالفان حرکت می کنند تا از دیدگاه انها درباره چشم انداز اینده از جمله نقش واشنگتن در لبنان مطلع شوند.

آمریکا در صدد تجهیز ارتش لبنان به تانک M60 است
دیوید ولش دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به روزنامه النهار گفت که آمریکا تصمیم دارد تا تانک M60 در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

وی گفت: «کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد تا ارتش لبنان را به این نوع از تانک مجهز کند. ما می‌خواهیم بر حمایت قوی خود از دولت لبنان و نهادهای قانونی آن از جمله ارتش تاکید کنیم».
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود:
«آمریکا از سال 1960 شروع به تولید این نوع از تانک‌ها کرد و هر سال آن را توسعه داد و از آن زمان تاکنون 21 هزار دستگاه از این تانک تولید و به 21 کشور جهان فروخته شده است که از جمله این دولت‌ها مصر و عربستان و اسراییل است. در جنگ دوم خلیج فارس در سال 1991نیز از آن استفاده شد».

: «تماس و ارتباط نظامی بین افسران آمریکایی و لبنانی پس از درگیری اردوگاه نهرالبارد گسترش بیشتری یافت و در بررسی صورت گرفته احساس شد که ارتش لبنان به این نوع از تانک‌ها نیازمند است؛ زیرا ارتش لبنان به سلاح سنگین برای رودرویی با گروه‌های تروریستی مانند جنایتکارانی که در اردوگاه نهرالبارد با آنان مبارزه کرد، دارد».

ولید جنبلاط و مروان حماده در دیدار اخیر خود از واشنگتن مساله تجهیز ارتش لبنان به سلاح سنگین را در دیدار با مسوولان آمریکایی مانند رایس و دیک چینی و استیون هادلی مطرح کردند.

ولش گفت: «رایس به دو تن از نمایندگان مجلس لبنان تاکید کرد که دولت آمریکا به طور ملموس از دولت و ارتش لبنان حمایت خواهد کرد
و تصمیم برای تجهیز ارتش لبنان به تانک‌های M60 از قبل اتخاذ شده است و در تماس‌های نظامی مورد بررسی بوده است».

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «دولت، مشورت‌های خود در این زمینه را با کنگره آمریکا آغاز کرده است و وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا و کاخ سفید از این اقدام حمایت کرده‌اند».

روزنامه النهار به نقل از منابع آگاه نوشت:
«آمریکا قصد دارد تا 48 دستگاه تانک M60 در اختیار لبنان قرار دهد که اولین گروه از آنها را ابتدای سال 2009 و پیش از انتخابات پارلمانی لبنان ارائه خواهد کرد.

تانک‌های مزبور شصت تن وزن داشته و سرعت آن به 48 کیلومتر در ساعت می‌رسد.
این تانک‌ها به توپخانه 105 میلی‌متری و دو مسلسل سنگین مجهز هستند و ظرفیت چهار سرنشین را دارد».