در حالی که دولت باراک اوباما رییس جمهور جدید آمریکا اعلام کرده است که خواهان ایجاد رابطه و گفتگو با ایران است، روز گذشته دادگاه فدرال واشنگتن سه ایرلندی را به اتهام فروش غیر قانونی ابزار و تجهیزات نظامی از جمله موتور هلی کوپتر های نظامی به ایران تحت تعقیب قرار داد.

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس دادگاه فدرال واشنگتن برای شرکت " مک آویشن " و سه مدیر این شرکت  به اتهام خرید موتور هلی کوپتر و دیگر تجهیزات و لوازم مورد مصرف در صنایع هوایی  از کمپانی های آمریکایی و ارسال آنها از طریق شرکت های واسط در مالزی و دوبی به ایران ،دستور تعقیب قضایی صادر کرده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد مدعی شده است که خریدار اصلی موتورهای هلی کوپتر یک شرکت نظامی دولتی ایران بوده است که این شرکت به دلیل فعالیت های هسته ای و موشکی  در لیست سیاه تحریم های  دولت آمریکا قرار دارد.

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده است که دستور تعقیب قضایی و بازداشت سه ایرلندی مزبور با نام های تام مک کویین و شان مک کویین (پدر و پسر) به عنوان صاحبان اصلی شرکت ایرلندی و شام بایرن به عنوان مدیر تجاری شرکت را صادر کرده است.
یکی از اتهامات این افراد خرید تجهیزات موتور هلی کوپتر از کمپانی " رولز رویز" آمریکا در ایالت ایندیانا و انتقال آنها از طریق شرکت های واسط به ایران در بین سال های 2005 تا 2008 است.

بر اساس مدارک اتهامی شرکت ایرانی " هسا " وابسته به وزارت دفاع ایران تا کنون 17 موتور هلی کوپتر تولیدی کمپانی رولز رویز را به ارزش بیش از 27/4 میلیون دلار از طریق این سه فرد ایرلندی خریداری کرده اند.

شرکت ایرانی هسا از سال 2008 در لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد و ایالات متحده مدعی است که این شرکت وابسته به وزارت دفاع ایران در فعالیت های هسته ای و موشکی ایران دست دارد.

مقامات آمریکایی مدعی اند که عملکرد این سه ایرلندی با اتهامات " حسین خوشنویس راد " ارتباط دارد. خوشنویس راد یک  آمریکایی ایرانی تبار است که در 14 مارس سال جاری و به اتهام تجارت غیر قانونی با ایران در فرودگاه  سانفرانسیسکو دستگیر شده است.
در سال های گذشته ده ها نفر از شهروندان آمریکایی و ایرانی و دیگر ملیت ها در آمریکا به دلیل نقض قوانین مرتبط با محدودیت های تجاری اعمال شده با ایران تحت تعقیب قرار گرفته اند.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در ماه گذشته میلادی قانون تحریم های ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.این در حالی است که رییس جمهور جدید آمریکا مدعی تغییر رویکرد در قبال ایران و گشودن پنجره ای جدید به روی روابط دو جانبه واشنگتن – تهران است.