به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری " یونایتد پرس " باربیج در ادامه افزود : اسراییل با در اختیار داشتن این هواپیمای جنگنده هیچ نگرانی از استقرار سامانه ضد هوایی اس 300 در ایران نخواهد داشت و می تواند به راحتی به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی داشته باشد.
این کارشناس آمریکایی که خود طراح توسعه دهنده هواپیمای اف 35 است ، افزود که اساسا جت جنگنده آذرخش اف 35 تولید شده در این کمپانی ، برای بی اثر کردن سامانه ضد هوایی اس 300 روسی طراحی شده است.
وی توضیح داد: تمامی عملیات های شبیه سازی شده کامپیوتری انجام شده از این جنگنده جدید موفقیت آمیز بوده و در تمامی این آزمایش ها جنگنده آذرخش اف 35 توانسته است به راحتی سامانه اس 300 روسی را بی اثر کند.
سامانه ضد هوایی اس 300 روسی یکی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی موجود در جهان است که رادار آن قابلیت تعقیب و مانیتور 100 هدف را دارد و این سامانه می تواند همزمان 12 هدف را در شعاع عملیاتی 200 کیلومتری و در ارتفاع 27 کیلومتری از سطح زمین مورد اصابت قرار دهد.
از سال 2005 تا کنون گهگاه اخباری مبنی بر فروش این سامانه ضد هوایی روسیه به ایران منتشر می شود اما در هر بار مقامات سیاسی و نظامی روسیه ضمن تایید فروش این سامانه ضد هوایی به ایران ، تحویل نهایی و قطعی آن به ایران را تکذیب می کنند.
یک ماه پیش و همزمان با اعلام تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران از سوی" اسماعیل کوثری " نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ،جنجالی رسانه ای به پا خواست و مقامات آمریکایی از روس ها در این باره توضیح خواستند.
پس ازاعتراض آمریکا و اسراییل به روسیه ،مسکو هر گونه تحویل این سامانه ضد هوایی به ایران را تکذیب کرد.
واشنگتن و تل آویو مخالف فروش اس 300 روسی به ایران هستند و ادعا می کنند که این سامانه برای محافظت از برنامه های هسته ای ایران استفاده خواهد شد که از دید آنها غیر صلح آمیز بوده و برای ساخت سلاح هسته ای است.
در 4 ماه گذشته اسراییل دو هیئت را برای مذاکره با مقامات روسیه و منصرف ساختن آنها از تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 به ایران،عازم مسکو کرده است که آخرین بار آن همزمان با اعلام تحویل این سامانه نظامی به ایران در ماه گذشته میلادی بود.
با توجه به اینکه اسراییلی ها ادعا می کنند که ایران تا یک سال دیگر قادر خواهد بود تا اولین بمب اتم خود را تولید کند،نگرانی محافل سیاسی و نظامی این رژیم از تحویل و استقرار سریع این سامانه ضد هوایی روسی به ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
مقامات نظامی روسی می گویند که کار استقرار سامانه اس 300 در ایران بیش از یک سال زمان می برد.
این در حالی است که مقامات آمریکایی نیز به همتایان اسراییلی خود اعلام کرده اند که هواپیماهای اف 35 را قادرند در فاصله سال های 2011 تا 2013 در اختیار اسراییل قرار دهند.
بنابراین شکاف دو ساله میان تجهیز احتمالی ایران به سامانه اس 300 تا زمان تحویل هواپیماهای اف 35 آمریکا به اسراییل مقامات اسراییل را واداشته تا به هر نحو ممکن جلوی تحویل سامانه ضد هوایی اس 300 را به ایران بگیرند.
در این راستا در جریان سفر ماه گذشته یک هیئت نظامی اسراییل به روسیه ،این هیئت پیشنهادات اغوا کننده ای درباره فروش هواپیماهای فوق مدرن و بدون سرنشین جاسوسی به روسیه داده است و شرط تحویل این هواپیماهای جاسوسی به روسیه را عدم تحویل سامانه اس 300 به ایران ذکر کرده اند.
این پیشنهاد اسراییل با استقبال روسیه مواجه شده است اما برخی مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا از پیشنهاد فروش هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل به روسیه،اعلام نگرانی کرده اند.چرا که معتقدند فروش این هواپیماهای جاسوسی اسراییل به روسیه ممکن است برخی از ابعاد و زوایای پروژه های محرمانه نظامی آمریکا را در اختیار روسیه قرار دهد.