به خاطر تشدید مطالبات امنیتی بهره برداری از راکتورهای اتمی که توسط آژانس انرژی اتمی روسیه "روس اتم" وضع شده آزمایشات دریایی زیر دریایی اتمی "یوری دولگاروکی"، جدید ترین زیردریایی روسیه به تعویق خواهد افتاد.
پیش از این قرار بود که آزمایشات این زیر دریایی اتمی جدید تا اواخر سال 2008 انجام شود. 16 دسامبر آزمایش راکتور اتمی این زیر دریایی با موفقیت انجام شد
.
یکی از مقامات ناوگان دریای بالتیک روسیه تاکید کرد که تشدید مطالبات امنیتی "روس اتم" به خاطر حادثه ای است که روز 8 نوامبر در جریان آزمایشات سکانی زیر دریایی "نپرا" در دریای ژاپن رخ داده است. در اثر این حادثه سیستم دفع حریق زیردریایی به طور غیر منتظره فعال شده که در نتیجه آن 20 نفر در اثر استنشاق گاز سمی "فرئون" کشته شدند.

به غیر از این تعویق آزمایشات دریایی زیر دریایی اتمی "یوری دولگاروکی" به خاطر عدم موفقیت پرتاب آزمایشی موشک "بولاوا" است. بر اساس جدول زمانی آزمایشات قرار بود که پرتاب موشک از این زیر دریایی صورت گیرد. اما تا آن زمان باید چند پرتاب آزمایشی دیگر از زیر دریایی اتمی "دمیتری دانسکوی" انجام شود.

زیر دریایی اتمی موشک بر نسل چهارم "یوری دولگاروکی" توسط مجموعه "روبین" طراحی شده و در ماه مارس سال 2007 در کارخانه "سوماش پریدپریاتیه" (سورودوینسک) به آب انداخته شد.

زیر دریایی مذکور طرح "995" مدل "بوری" بوده و ساخت آن از سال 1996 درکارخانه "سوماش" آغاز شد. قرار است که این زیر دریایی به موشک های استراتژیکی "بولاوا-ام" با کلاهک های هسته ای خودهدفگیری مجهز شوند که قادر هستند اهدافی را در فاصله تا هشت هزار کیلومتری در تیررس خود قرار دهند.
هشت دریچه پرتاب این موشک بر روی زیر دریایی مذکور به طول 170 متر، پهنای 13,5 متر تعبیه شده است.
همچنین راکتور هسته ای که یکی از پره های این زیردریایی را به حرکت در می آورد، اجازه می دهد که "یوری دولگاروکی" با سرعتی 15 گره دریایی روی آب و تا 29 گره دریایی زیر آب حرکت کند.


تا سال 2010 در سورودوینسک باید کار ساخت سه زیردریایی طرح 995 به پایان برسد. در حال حاضر دو زیر دریایی دیگر این طرح به نام های ""الکساندر نفسکی" و "ولادیمیر موناماخ" در این کارخانه در دست ساخت قرار دارند.

موشک قاره پیمای بالستیکی "بولاوا" برای استفاده در زیر دریایی های اتمی جدید طرح 955 در نظر گرفته شده که زیردریایی اتمی "یوری دولگاروکی" یکی از آنها
بشمار می رود.